Pedagogika społeczna 2.3.06.D5.02-INPPS
Wykład: Przedmiot i zadania pedagogiki społecznej oraz jej miejsce w systemie innych nauk. Miejsce człowieka w zmieniającym się świecie – rola pedagogiki społecznej. Główne elementy środowiska wychowawczego i ich problematyka społeczno-wychowawcza, główne komponenty środowisk wychowawczych, rodzaje środowisk wychowawczych. Metody i zasady badań w pedagogice społecznej. Konteksty metodologiczne w pedagogice społecznej. Aspekty badań nad rodziną w pedagogice społecznej. Wychowanie w rodzinach o zaburzonej strukturze. Patologie życia rodzinnego. Funkcje i zadania szkoły jako środowiska wychowawczego. Środowisko lokalne w procesie adaptacji społecznej dziecka. Siły społeczne jako kluczowa kategoria pedagogiki społecznej.
Ćwiczenia:Kszt ałtowanie się pedagogiki społecznej (etapy rozwoju). Poszukiwanie tożsamości (czołowi przedstawiciele: Helena Radlińska, A. Kamiński, R. Wroczyński), związek pedagogiki społecznej z socjologią wychowania, teorią wychowania, andragogiką , teorią pracy socjalnej, polityką społeczną. Kultura, potrzeby (wynikające z niedostatku, potrzeby rozwojowe i społeczne), diagnoza pedagogiczna, kapitał społeczny – siły społeczne. Środowisko wychowawcze i jego podstawowe elementy ( pojęcie środowiska i jego klasyfikacje). Podstawowe środowiska wychowawcze (rodzina, środowisko lokalne, grupa rówieśnicza – stowarzyszenie – związek dzieci i młodzieży, zakład pracy). Kwestie społeczne (ubóstwo, bezrobocie, bezdomność), Wielowymiarowy charakter zagrożeń (ekologiczny, cywilizacyjny, rodzina społecznego i indywidualnego ryzyka, szkoła, grupy subkulturowe, agresja i nietolerancja). Profilaktyka społeczna, strategie i formy, kompensacja, ratownictwo, pomoc). Zasady organizacji i aktywizacji środowiska wychowawczego (lokalny system opiekuńczo-wychowawczy). Metody pracy socjalnej w środowisku (prowadzenie indywidualnych przypadków, pracy grupowej, organizowania środowiska). Starość i starzenie się jako problem indywidualny i społeczny. Czas wolny, jego kontekst wychowawczy i moralny. Zdrowie jako obszar zainteresowania pedagogiki społecznej. Poradnictwo w teorii i praktyce. Niepełnosprawność. Etyczny wymiar działania pedagoga, postrzeganie i rozumienie człowieka, dystans a uwrażliwienie na Innego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Obszar: Wiedza.
W 1 – zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, zwłaszcza w kontekście uwarunkowań funkcjonowania jednostek, grup i szerszych społeczności, w tym głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i procesów w nich zachodzących oraz ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w pedagogice specjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem metod stosowanych w naukach społecznych ze zrozumieniem postulatu wieloparadygmatyczności;
W 2 – zna i rozumie zagadnienia dotyczące rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, w tym ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę obejmującą etapy rozwoju emocjonalnego, intelektualnego i społecznego oraz podstawowe i specyficzne potrzeby człowieka w kontekście wychowania i kształcenia obejmującego współczesne podejścia do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (podmiotowość, autonomia, samostanowienie, jakość życia);
W 3 – posiada wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach, w tym zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego oraz organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w tym posiada wiedzę obejmującą problematykę modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami.
Obszar: Umiejętności.
U 1 – potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę w celu diagnozowania i projektowania działań praktycznych, w tym szczególnie rozpoznawania objawów zachowania wskazujących na istnienie zaburzeń i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz wykorzystywania (na poziomie podstawowym – psychologicznej i na poziomie rozszerzonym – wiedzy pedagogicznej) wiedzy w celu pozyskiwania danych, analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze edukacji, rehabilitacji, terapii, resocjalizacji;
U 2 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się wyzwań i zadań zawodowych, w tym zwłaszcza w pracy edukacyjno-rewalidacyjnej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
U 3 – potrafi realizować działania wspierająco-pomocowe w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością, w sposób adekwatny do indywidualnych potrzeb i możliwości i posługiwać się przy tym zasadami i normami etycznymi.
Obszar: Kompetencje społeczne.
K 1 – jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy, ze szczególnym uwzględnieniem dobra osób z niepełnosprawnością;
K 2 – angażuje się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, opieki, pomocy, wsparcia, terapii, rehabilitacji, resocjalizacji w realizacji zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka;
K 3 – przejawia postawę aktywnej akceptacji osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Kolokwia – 30 procent,
Projekt indywidualny – 30 procent,
Praca pisemna – 10 procent,
Udział w dyskusji – 10 procent,
Aktywność na zajęciach – 20 procent.
Literatura
1. Pilch T. i Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Warszawa 1995.
2. Kawula S. ( red.), Pedagogika społeczna, dokonania – aktualność – perspektywy, Toruń 2001.
3. Marynowicz-Hetka E.; Pedagogika społeczna, t. I, Warszawa 2006.
4. Radziewicz-Winnicki A.: Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: