Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka 2.3.06.D5.02-INPPWP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza W 1 – Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu psychologii wychowawczej oraz zastosować tę wiedzę w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym
W 2 – potrafi posługiwać się na poziomie rozszerzonym wiedzą o człowieku, jego cechach, funkcjonowaniu w wybranych relacjach i strukturach międzyludzkich (rodzinnych, kulturowych) oraz znać historyczną ewaluację poglądów na temat dzieciństwa i dorosłości. EK_W_01
EK_W_05
EK_W_07
EK_W_08
Umiejętności U 1 – Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii wychowawczej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych, w tym profilaktycznych EK_U_01
EK_U_04
EK_U_07
Kompetencje społeczne K 1 – Posiada umiejętność krytycznej oceny swojej wiedzy
K 2 – Wykazuje postawę akceptacji wobec osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych i respektowania ich praw
K 3 – Jest uwrażliwiony na specyficzne potrzeby dzieci i młodzieży EK_KS_01
EK_KS_02
EK_KS_04
EK_KS_09
Kryteria oceniania
Wykład - zaliczenie pisemne w formie testu.
ocena dostateczna: 50% punktów + 1 pkt
ocena dobra: powyżej 75% punktów
ocena bardzo dobra powyżej 90% punktów
Ćwiczenia:
zaliczenie na podstawie przygotowania (teoretycznego i warsztatowego) i przeprowadzenia zajęć z określonego tematu.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w trakcie semestru, jedna może być nieusprawiedliwiona.
Literatura
Aries, P. (1995). Historia dzieciństwa. Gdańsk: Wydawnictwo Marabut.
Budziszewska M. (2015). Opowieść „moi rodzice” w trzech fazach adolescencji i w dorosłości. Analiza narracji tożsamościowych. Warszawa: Liberi Libri
Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Dryll E. (2012). Rodzinne środowisko wychowawcze w ujęciu psychologii narracyjnej. Psychologia Wychowawcza, 2012, 1, 7-23.
Dryll E., (2001). Interakcja wychowawcza. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN,
Pisula E., Danielewicz D. (2007). Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością. Warszawa
Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa.
Plopa M. (2005). Więzi w małżeństwie i rodzinie., Kraków: IMPULS
Plopa M. (2005). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Elbląg: IMPULS
Straś-Romanowska M. (2012). Refleksje o wychowaniu w perspektywie personalistycznej. PSYCHOLOGIA WYCHOWAWCZA, NR 1–2/2012, s. 119–130
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: