Diagnostyka pedagogiczna 2.3.06.D5.03-INPDP
Wykłady
Pojęcie diagnozy, cechy dobrej diagnozy, podstawy poznawcze diagnozy. Schemat procesu diagnostycznego. Teoria cech. Aspekty diagnozy rozwiniętej. Błędy diagnostyczne. Etyczne aspekty diagnozy. Znaczenie i wykorzystanie diagnoz w praktyce pedagogicznej. Diagnoza pozytywna i jej znaczenie w projektowaniu oddziaływań wychowawczych.
Ćwiczenia
Diagnoza w metodzie indywidualnych przypadków. Formułowanie problemów i hipotez diagnostycznych. Weryfikowanie hipotez diagnostycznych. Techniki i narzędzia diagnostyczne, Wymagania stawiane przed diagnostą – kompetencje merytoryczne i etyczne, Kontakt diagnostyczny, Czynniki dynamizujące przebieg relacji diagnostycznej, Czynniki zakłócające relacje diagnostyczną, Diagnozowanie treningu wychowawczego, Diagnostyka potrzeb psychicznych, Przygotowanie diagnozy indywidualnego przypadku
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student zna i rozumie zasady organizowania procesu diagnostycznego
W 2 – zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu diagnostyki pedagogicznej
W 3 – zna i rozumie związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy wychowaniem a rozwojem osobowości wychowanka
U 1 - Student potrafi stawiać hipotezy diagnostyczne, organizować zbieranie informacji i weryfikować hipotezy diagnostyczne
U 2 - potrafi rozróżniać istotne informacje od nieistotnych i robić z istotnych informacji użytek, zgodnie z zasadami procesu diagnostycznego
U 3 - ma umiejętność unikania popełniania błędów diagnostycznych
K 1 - Student przestrzega zasad etycznych w procesie diagnostycznym
K 2 – posiada postawę akceptującą wobec wychowanka
K 3 – respektuje prawa wychowanka w procesie diagnostycznym
Kryteria oceniania
Wykonanie zadania praktycznego (opracowanie diagnozy indywidualnego przypadku)
Aktywność na zajęciach
Egzamin ustny
Literatura
1. E. Wysocka, Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków 2013
2. E. Wysocka, E. Jarosz, Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006
3. K. Stamplewska-Żakowicz, Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk 2016
4. B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Kraków 2011
5. M. Ziemska, Rodzina i dziecko, Warszawa 1987
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: