Kurs stały - Biomedyczne podstawy niepełnosprawności intelektualnej 2.3.06.D5.03-INPKSB
Wykład:
1. Czynniki ryzyka uszkodzenia centralnego układu nerwowego
2. Wczesne uszkodzenie mózgu
3. Aspekty etiopatogenetyczne wczesnych uszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego
4. Czynniki etiologiczne wczesnych uszkodzeń mózgu (wady wrodzone struktur mózgowych, przedwczesny poród, skrajnie przedwcześnie urodzone dzieci, wpływ przedwczesnego porodu na rozwój dzieci)
5. Zakażenia (opryszczka, grypa)
6. Embriopatie i fetopatie spowodowane działaniem czynników toksycznych. Teratogenne działanie alkoholu. Wpływ palenia papierosów. Wpływ leków
7. Choroby kobiety ciężarnej zaburzającej rozwój płodu
8. Uszkodzenia okołoporodowe
9. Niedotlenienia i niedokrwienia płodu w okresie ciąży
10. Krwawienia śródczaszkowe
11. Rokowania rozwojowe w przypadku stwierdzonych zaburzeń neurologicznych we wczesnym okresie życia.
Ćwiczenia:
1. Wady rozwojowe oraz uszkodzenia ośrodkowego układu nerwowego powstałe w życiu płodowym i w okresie okołoporodowym oraz noworodkowym
2. Mózgowe porażenie dziecięce
3. Patologia wzroku i słuchu
4. Skrajnie ciężkie postacie wczesnego uszkodzenia mózgu – encefalopatie sprzężone
5. Niepełnosprawność intelektualna w aberracjach liczbowych chromosomów (zespół Downa, trisomia 21, zespół Pataua trisomia 13, zespół Edwardsa, trisomia 18, zespół Warkany’ego 2 – trisomia 8)
6. Zaburzenia rozwojowe uwarunkowane aberracjami liczbowymi chromosomów płci (zespół Turnera, zespół Klinefeltera, zespół XXX, zespół XYY)
7. Niepełnosprawność intelektualna w aberracjach strukturalnych chromosomów autosomalnych (zespół Cri – du – chat, zespół Wolfa – Hirschhorna, zespół Pradera – Williego, zespół Angelmana, zespół Williamsa)
8. Zaburzenia uwarunkowane jednogenowo (zespół Retta)
9. Zespół łamliwego chromosomu X
10. Minimalne zaburzenia czynności mózgu (MZCM)
11. Alkoholowy zespół płodowy FAS i płodowy zespół tytoniowy FTS
12. Niepełnosprawność intelektualna a autyzm
13. Niepełnosprawność intelektualna a padaczka
14. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego
15. Zaburzenia psychiczne u osób z niepełnosprawnością intelektualną
16. Zaburzenia procesów komunikacyjnych
17. Stwardnienie guzowate (TS)
18. Wady OUN
19. Powikłania wcześniactwa
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – student posiada wiedzę na temat medycznych aspektów edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
W 2 – zna etiologię niepełnosprawności intelektualnej, obrazy kliniczne jednostek chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną,
W 3 – zna współczesne teorie interwencji i rehabilitacji medycznej oraz medyczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej
U 1 – student potrafi analizować medyczne aspekty edukacji rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną,
U 2 – potrafi określać etiologię niepełnosprawności intelektualnej, przedstawiać obrazy kliniczne jednostek chorobowych, w tym genowych i chromosomowych, związanych z niepełnosprawnością intelektualną
U 3 - potrafi analizować i wykorzystywać współczesne teorie interwencji i rehabilitacji medycznej oraz określać medyczne aspekty niepełnosprawności sprzężonej
K 1 – student jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym,
K 2 – jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych
K 3 – wobec swoich podopiecznych ma postawę akceptacji
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne 15%
Kolokwia 50%
Udział w dyskusji 15%
Aktywność na zajęciach 5%
Projekty grupowe 15
Literatura
1. Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław 2012;
2. Michałowicz R. (red.), Mózgowe porażenie dziecięce, Warszawa 2001;
3. Wiśniewska M., Plandowska M., Mikler – Chwastek A., Biomedyczne podstawy rozwoju dziecka, Warszawa, 2021;
4. Kułakowska Z., Wczesne uszkodzenie dojrzewającego mózgu, Lublin 2003;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: