Kurs stały - Oligofrenopedagogika 2.3.06.D5.03-INPKSO
Wykład:
1. Oligofrenopedagogika jako subdyscyplina pedagogiki specjalnej: terminologia, podmiot, przedmiot, cele i zadania.
2. Niepełnosprawność intelektualna – definicja. Kryteria diagnostyczne niepełnosprawności intelektualnej.
3 Przyczyny i objawy niepełnosprawności intelektualnej.
4. Klasyfikacja osób z niepełnosprawnością intelektualną.
5. Rodzaje dysfunkcji intelektualnych.
6. Orzecznictwo, poradnictwo oraz klasyfikowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną do placówek.
7. System kształcenia osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce.
8. Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną w rodzinie. Rola rodziny.
9. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku pracy.
10.Problemy osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną funkcjonujących w rodzinie, społeczeństwie.
11. Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną.
12. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną.
13.Normy etyczne w kontaktach o osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Ćwiczenia:
1. Postawy społeczne wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną, a idea integracji społecznej.
2.Możliwości rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną.
3.Potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz sposoby ich zaspokajania.
4.Procesy poznawcze osób z niepełnosprawnością intelektualną w odniesieniu do stopni niepełnosprawności intelektualnej.
5. Metody pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualna.
6. Metoda ośrodków pracy oraz jej zastosowanie we współczesnej edukacji specjalnej.
7.Rewalidacja, a pomoc psychologiczno - pedagogiczna.
8.Nowatorskie metody pracy rewalidacyjnej z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
9. Procesy kształcenia i uczenia się.
10. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w świecie cyfrowym.
11. Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną; problem ich respektowania
i przestrzegania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Zna podstawową terminologię używaną w oligofrenopedagogice
W 2 – Posiada podstawową wiedzę z zakresu przyczyn, objawów, weryfikacji oraz możliwości rozwojowych osób z niepełnosprawnością intelektualną
W 3 –Ma podstawową , uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i edukacyjnych dla jednostek z niepełnosprawnością intelektualną, jak również o metodyce i specyfice procesów rewalidacyjnych w nich zachodzących
U 1 – Posiada podstawowe umiejętności w zakresie rozpoznawania specjalnych potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich zaspokajaniu w sferze opieki, wychowania, edukacji i rewalidacji
U 2 – Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami pracy rewalidacyjnej z jednostkami z niepełnosprawnością intelektualną
U 3 - Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej pracy z jednostkami z niepełnosprawnością intelektualną oraz przewiduje skutki konkretnych działań rewalidacyjnych
K 1 – Wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością oraz zaangażowaniem w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
K 2 – Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności oraz przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych
K 3 – Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne 30%
Kolokwia 30%
Projekt indywidualny 10%
Praca pisemna (esej, referat) 10%
Udział w dyskusji 10%
Aktywność na zajęciach 10%
Literatura
1.Bobińska K., Pietras T., Gałecki P. (red.), Niepełnosprawność intelektualna – etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wrocław 2012;
2.Tanajewska A., Naprawa R., Stawska J., Praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014;
3.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016;
4.Palak Z., Wójcik M. (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin 2016;
5.Kupisiewicz M., Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa 2014;
6.Kijak R., Rodzice z niepełnosprawnością intelektualną, Warszawa 2019;
7.Wolan – Nowakowska M., Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Od zależności ku samodzielności życiowej, Warszawa 2021;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: