Diagnostyka w pedagogice specjalnej
2.3.06.D5.04-INPDP
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023/24-L:
Wykład: 1.Definicje diagnozy, przedmiot diagnozy, źródła poznania diagnostycznego. 2.Rodzaje i typy diagnoz (lekarska, psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, rehabilitacyjna), etapy diagnozy, diagnoza pełna i niepełna. 3.Szczegółowe aspekty diagnozy w pedagogice specjalnej. Klasyfikacja i charakterystyka obszarów podlegających diagnozie w pedagogice specjalnej. 4.Specyfika diagnozy w pedagogice specjalnej na tle innych diagnoz, etapy diagnozy pedagogicznej i funkcje. 5.Etyczne aspekty diagnostyki (primum non nocere) w praktyce pedagogicznej. 6.Kontakt diagnostyczny: cechy kontaktu diagnostycznego, podstawowe wskaźniki prawidłowego i pozornego kontaktu diagnostycznego, techniki nawiązywania i podtrzymywania kontaktu diagnostycznego, opór w kontakcie diagnostycznym. 7.Znaczenie diagnozy poszerzonej: potrzeba znajomości funkcjonowania rodziny, szkoły, grupy rówieśniczej w edukacji i terapii ucznia. 8.Znaczenie diagnozy dla projektowania oddziaływań terapeutycznych. 9.Poradnia psychologiczno-pedagogiczna i jej rola w procesie diagnozy osoby ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. 10.Współpraca z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności. 11.Techniki projekcyjne w diagnozowaniu dziecka/ucznia. 12. Diagnoza środowiska rodzinnego dziecka/ucznia. 13. Diagnoza interdyscyplinarna, rola pedagoga specjalnego w pracy zespołu specjalistów. 14.Instytucje wspierające nauczyciela w diagnozowaniu. Ćwiczenia: 1. Analiza dokumentów i pracy dziecka/ucznia pod kątem określenia jego możliwości i specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania. 2.Zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno– pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. 3.Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery motorycznej. 4.Cele, zasady i formy diagnozowania zaburzeń sfery poznawczej. 5.Cele, zasady i formy diagnozowania zburzeń sfery społeczno-emocjonalnej. 6.Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy funkcjonalnej. 7.Przekrojowa prezentacja wybranych formularzy diagnozy poszerzonej, dotyczącej rodziny i środowiska ucznia. 8.Ćwiczenie prowadzenia diagnozy na podstawie wybranych formularzy diagnostycznych. Interpretacja wyników diagnozy pedagogicznej. 9. Opracowanie formularza narzędzia diagnostycznego przeznaczonego do badania wybranego typu zaburzenia. 10. Określenie specjalnych potrzeb edukacyjnych na podstawie rozpoznania mocnych i słabych stron ucznia, a także rodzaju niezbędnej pomocy i wsparcia oraz dostosowania otoczenia. 11. Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (konstruowanie narzędzia). 12.Ewaluacja procesu edukacyjno – terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
|
Literatura uzupełniająca
1.Skibska J., Borzęcka A., Twaróg-Kanus A. Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne w percepcji nauczycieli szkół ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2020
2.Deptuła M. (red.), Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej, Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2006
3. Trochimiak, B. Konstruowanie narzędzi do prowadzenia diagnozy pedagogicznej. W: J. Głodkowska (red.), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2011
4. Trochimiak, B., Gosk, U. Diagnoza pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: J. Głodkowska (red.), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2012
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Założenia
Student poznaje zaburzenia w rozwoju biopsychospołecznym i funkcjonowaniu dzieci i młodzieży i ich uwarunkowania.
Student poznaje wpływ relacji dziecko-rodzic oraz środowisko-dziecko na zachowanie dziecka.
Student nabywa wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i zasad z zakresu diagnostyki pedagogicznej.
Student nabywa umiejętności z zakresu diagnozowania indywidualnego przypadku oraz sytuacji rodzinnej i szkolnej dziecka z zastosowaniem wybranych narzędzi diagnostycznych.
Student kształtuje postawę rozumienia i respektowania zasady „Primum non nocere” w ujęciu diagnostyki pedagogicznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23-L: | W cyklu 2023/24-L: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: