Kurs stały - Ochrona praw osób z niepełnosprawnością intelektualną 2.3.06.D5.04-INPK201
Wykład:
• Ewolucja rozumienia pojęcia niepełnosprawności i podejścia do praw osób z niepełnosprawnością intelektualną.
• Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną w ujęciu prawa międzynarodowego i krajowego – ewolucja, obowiązujące rozwiązania
• System prawa krajowego - instytucje i narzędzia (system wsparcia, instytucja ubezwłasnowolnienia, prawa w tym polityczne).
• Ewolucja prawa krajowego
• Prawo krajowe a prawo międzynarodowe – porównanie rozwiązań w obszarze ochrony prawnej osób z niepełnosprawnością intelektualną
Ćwiczenia:
• Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w społeczeństwie
• Proces marginalizacji i wykluczenia społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną.
• Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych intelektualnie.
• Stereotypy dotyczące niepełnosprawności.
• Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych intelektualnie w świetle aktów prawnych.
• Rozwiązania prawne w obszarze praw osób z niepełnosprawnością intelektualną w prawie międzynarodowym
• Rozwiązania prawne w obszarze praw osób z niepełnosprawnością intelektualną w prawie krajowym
• Działania podejmowane na rzecz ochrony praw osób z niepełnosprawnością intelektualną
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. - Student zna i rozumie podstawowe ekonomiczne, prawne, etyczne i inne uwarunkowania różnych rodzajów działań związanych z nadaną kwalifikacją
W2. - Student zna i rozumie przepisy prawne odnoszące się do działań edukacyjno-rehabilitacyjnych osób z niepełnosprawnością
W3. - Student zna i rozumie terminologię stosowaną w pedagogice specjalnej i jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, różnicuje fakty, teorie, metody oraz złożone zależności między nimi, zwłaszcza w zakresie norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w wybranym obszarze działalności
U1. - Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną w celu rozwiązywania problemów osób z niepełnosprawnością
U2. - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych poprzez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących
U3. - Student potrafi samodzielnie planować i realizować działania na rzecz ochrony praw osób z niepełnosprawnością intelektualną
K1. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym jest gotów do odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz ochrony praw osób z niepełnosprawnością
K2. - Student jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, inicjowania działania na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania ze szczególnym uwzględnieniem zasad dobra osób z niepełnosprawnością w duchu poszanowania ich praw
K3. - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać
Kryteria oceniania
Kolokwium, odpowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, wykonanie zadania proaktycznego
Literatura
1. Kalisz A., (2013), Prawa człowieka. Współczesne zjawiska, wyzwania, zagrożenia, Tom I, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.
2. Kalisz A., (2015), Prawa człowieka. Współczesne zjawiska, wyzwania, zagrożenia, Tom II, Oficyna Wydawnicza Humanitas, Sosnowiec.
3. Pudzianowska D., (2014), Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną w świetle międzynarodowych instrumentów ochrony praw człowieka, Wolters Kluwer Polska SA, Warszawa.
4. Śwital P., Wojtyła W., (2018), Prawa człowieka we współczesnym świecie. Zagadnienia wybrane, Wyd. Spatium, Radom
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: