Kurs stały - Wczesne wspomaganie dziecka z niepełnosprawnością intelektualną 2.3.06.D5.04-INPK202
Wykład: Teoretyczne podstawy wczesnego wspomagania rozwoju – podstawowe pojęcia, przepisy prawa oświatowego, koncepcje wspomagania rozwoju. Konsekwencje niepełnosprawności intelektualnej dla rozwoju dziecka oraz dla funkcjonowania jego rodziny. Udział rodziców w procesie wczesnego wspomagania – system relacji rodzinnych, codzienne czynności rodziny, strategie postępowania rodziców, modele wspomagania w środowisku rodzinnym.
Ćwiczenia: Modele współpracy pomiędzy specjalistami. Współpraca specjalistów z rodzicami w procesie wspomagania rozwoju dziecka, przygotowanie specjalistów do współpracy z rodzicami, organizacja terapii (wizyty domowe), przygotowanie rodziców do wspomagania rozwoju dziecka. Procedury i etapy konstruowania indywidualnych programów wspierania rozwoju. Planowanie i realizacja rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością. Metody wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną – Biofeedback, B., K. Bobathów, G. Domana, H. Kabata, A. Peto, V. Vojty.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – posiada wiedzę w zakresie stosowanej terminologii i założeń teoretycznych wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną oraz jego podstaw prawnych
W 2 – posiada wiedzę dotyczącą zasad organizacji, planowania i realizacji wczesnego wspomagania rozwoju
W 3 – posiada wiedzę w zakresie modeli współpracy z innymi specjalistami oraz znaczenia współpracy z rodzicami i opiekunami dziecka, które warunkują powodzenie procesu wczesnego wspomagania rozwoju
U 1 – potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu krytycznej analizy i syntezy mającej na celu rozwiązywanie problemów związanych z realizacją wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
U 2 – potrafi wykorzystać posiadaną wiedzę w celu planowania pracy rehabilitacyjnej z uwzględnieniem diagnozy i indywidualnych potrzeb rozwojowych; doboru właściwych metod pracy; wskazaniem zależności istniejących pomiędzy wczesną interwencją a osiąganiem przez dziecko samodzielności i dojrzałości do nauki w szkole.
U 3 – potrafi współpracować z rodziną i specjalistami w zakresie organizacji działań na rzecz rozwoju i podwyższania potencjału rozwojowego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
K 1 – ma dużą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego; odznacza się wytrwałością
K 2 – angażuje się we współpracę z uczestnikami procesu rehabilitacji
K 3 – jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymaga tego od innych
Kryteria oceniania
kolokwium, wykonanie zadania praktycznego, aktywność na zajęciach, projekty grupowe
Literatura
1. Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2007.
2. Cytowska B., Winczura B. (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
3. Fronczyk A., Krajewska K. (red.), Program psychostymulacji rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2002.
4. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Poradnik dla rodziców i terapeutów, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2010.
5. Twardowski A., Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami w środowisku rodzinnym, Wydawnictwo UAM, Poznań 2012.
6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, WSiP, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: