Praca opiekuńczo-wychowawcza w przedszkolu i szkole 2.3.06.D5.04-INPPOW
Wykłady:
- ogólna charakterystyka metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej, jej źródła treściowe, twierdzenia i dyrektywy oraz związek metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi
- funkcje i zadania metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
- klasyfikacja form opieki nad dzieckiem (rodziny oraz formy jej wspierania i uzupełniania; rodzinne i instytucjonalne środowiska pieczy zastępczej
- formy i metody pracy opiekuńczo-wychowawczej, w tym zwłaszcza realizowane w przedszkolu i szkole
Ćwiczenia:
- główne współczesne tendencje w zakresie opieki nad dzieckiem
- cele i organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w środowisku lokalnym
- organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu – cele, zadania, formy i metody pracy
- organizacja pracy opiekuńczo-wychowawczej w szkole – cele, zadania, formy i metody pracy
- proces planowania pracy opiekuńczo-wychowawczej
- charakterystyka i komponenty warsztatu pracy opiekuna-wychowawcy – pedagoga specjalnego
- konstruowanie scenariuszy zajęć opiekuńczo-wychowawczych, próby symulowanej realizację zajęć wg przygotowanych scenariuszy
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W1. - Student posiada uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki oraz pedagogiki specjalnej, w tym szczególnie dotyczącą systemu edukacji i opieki nad uczniami z niepełnosprawnością, np. metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w przedszkolu i szkole ( EK_W_04)
W2. - Student zna i rozumie uwarunkowania różnych rodzajów działań pedagogicznych, w tym zwłaszcza opiekuńczych i wychowawczych, zna sposoby zaspokajania potrzeb opiekuńczych oraz metody wychowania opiekuńczego w przedszkolu i szkole (EK_W_09)
W3. - Student zna i rozumie fundamentalne zasady funkcjonowania przedszkola i szkoły oraz ich specyfiki i procesów w nich zachodzących, w szczególności specyfikę odnoszącą się do opieki nad dzieckiem, w tym dzieckiem z niepełnosprawnością ( EK_W_12)
Umiejętności
U1. - Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce pedagogicznej w zakresie opieki i wychowania przedszkolnego i szkolnego oraz dla budowania i doskonalenia własnego warsztatu pracy zawodowej (EK_U_01)
U2. - Student potrafi zainicjować, opracować i przeprowadzić – w oparciu o własny warsztat pracy - zajęcia integracyjne w środowisku przedszkolnym i szkolnym w sposób adekwatny do potrzeb i możliwości wychowanków z niepełnosprawnością, z zachowaniem zasady respektowania ich praw i w duchu społecznej inkluzji (EK_U_04 EK_U_05)
U3. - Student potrafi planować i organizować pracę (zgodnie z zasadą uczenia się przez całe życie) – indywidualną oraz w zespole, potrafi w sposób spójny i precyzyjny komunikować się z otoczeniem, w tym w trakcie współpracy ze środowiskiem rodzinnym ucznia z zachowaniem zasad i norm etycznych (EK_U_09 EK_U_10)
Kompetencje społeczne
K1. - Student jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych, wykazuje zaangażowane podejście w zakresie opieki i wychowania, jest gotów do inicjowania działania na rzecz uczniów z niepełnosprawnością (EK_KS_06)
K2. - Student odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny za realizację pracy z dzieckiem w przedszkolach i szkołach podstawowych (EK_KS_10)
K3. - Student przejawia postawę szczególnej dbałości o dorobek i tradycje zawodu pedagoga specjalnego, odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy nieustannie budując i doskonaląc swój warsztat pracy (EK_KS_11 EK_KS_17)
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia wykładów
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody prowadzenia ćwiczeń
analiza tekstów, dyskusja, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metody eksponujące
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Odpowiedzi ustne - 20%
Wykonanie zadania praktycznego - 30%
Udział w dyskusji - 20%
Egzamin pisemny - 30%
Literatura
Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej - wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Wyd. UO, Opole 2015.
Głodkowska J., (2002) Poznanie ucznia szkoły specjalnej, WSiP, Warszawa
Ploch L., Praca wychowawcza z dziećmi upośledzonymi umysłowo w internacie, WSiP, Warszawa 1997.
Palak Z. (red.), Kompetencje pedagoga specjalnego: aktualne wyzwania teorii i praktyki, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008.
Olszak A., Psychopedagogiczne kompetencje nauczycieli szkół specjalnych, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: