Kurs stały - Metodyczne aspekty współpracy pedagoga specjalnego z innymi specjalistami i rodziną ucznia 2.3.06.D5.05-INPKSMA
- Wykład: Organizacja procesu dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczego oraz projektowania działań poradniczych i pomocowych świadczonych na rzecz dziecka z niepełnosprawnością;
- Złożoność i charakterystyka problemów w funkcjonowaniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i dziecka niepełnosprawnego w przestrzeni rodzinnej i szkolnej w rolach osobistych i społecznych;
- Miejsce i rola szkoły, rodziny i środowiska lokalnego w systemie wsparcia społecznego dziecka niepełnosprawnego;
- Rola zawodowa pedagoga specjalnego – kompetencje i zadania;
- Współpraca pedagoga specjalnego ze specjalistami i rodziną w procesie edukacji i rehabilitacji dziecka;
- Strategie wsparcia rodziców z dzieckiem niepełnosprawnym.
Ćwiczenia: Rola specjalistów w opracowaniu indywidualnych programów pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością;
- Rola rodziny w życiu dziecka i jej znaczenie dla funkcjonowania dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, szczególnie wynikającymi z jego niepełnosprawności;
- Metody włączania rodziców w realizację procesu edukacyjno-terapeutycznego ;
- Metody i formy wspierania rodziców wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnością;
- Zadania nauczyciela-pedagoga specjalnego w procesie podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców dziecka niepełnosprawnego;
- Metodyczne aspekty pracy z rodziną dziecka z niepełnosprawnością (plan pracy z rodziną, formy poradnictwa i wsparcia emocjonalnego, informacyjnego, instrumentalnego itp.).
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Obszar: Wiedza
W1. - Student zna i rozumie problemy z zakresu , pracy z dzieckiem z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i z niepełnosprawnością, zwłaszcza w obszarze organizacji opieki i wychowania oraz edukacji;
W2. - Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu dotyczące organizacji edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie włączającym;
W3. - Student posiada wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, pomocowej i terapeutycznej oraz rozumie konieczność współpracy z rodziną i specjalistami w zakresie realizacji zadań.
Obszar: Umiejętności
U1. - Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę teoretyczną w celu rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, rehabilitacyjnych, pomocowych i terapeutycznych i innych, realizowanych w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością;
U2. - Student potrafi innowacyjnie wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych oraz w sposób spójny i precyzyjny komunikować się z otoczeniem, współpracować z rodziną i specjalistami;
U3. - Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej sytuacji sposób komunikowania się z otoczeniem, potrafi realizować działania wspierająco-pomocowe w środowisku rodzinnym oraz współpracować z rodziną i specjalistami.
Obszar: Kompetencje społeczne
K1. - Student ma wrażliwość na problemy ludzkie i jest gotów do komunikowania się i współpracy z otoczeniem;
K2. - Student angażuje się we współpracę ze specjalistami i rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
K3. - Student ma dużą świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych i korzystania z doświadczenia i wiedzy innych specjalistów.
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne – 20 procent,
Sprawdzian praktyczny – 40 procent,
Wykonanie zadania praktycznego -20 procent,
Aktywność na zajęciach – 20 procent.
Literatura
1. Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
2. Górnicka B., Rodzicielski świat matek i ojców wychowujących dziecko z niepełnosprawnością, W: Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, (red.) J. Brągiel, P. Kaniok, A. Kurcz, Wyd. UO, Opole 2013.
3. Górnicka B., Zaniedbanie dziecka. Wybrane aspekty zjawiska, Wyd. UO, Opole 2016.
4. Obuchowska I., Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, WSiP, Warszawa 2008.
5. Rottermund J. (red.), Wielowymiarowość procesu rehabilitacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
6. Weissbrot-Koziarska A., Poradnictwo socjalne dla rodziny, Wyd. UO, Opole 2012.
7. Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną poradnik dla rodziców i terapeutów, Oficyna Wydawnicza ‘Impuls”, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: