Kurs stały - Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim 2.3.06.D5.05-INPKSMN
• Edukacja specjalna dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w
szkołach ogólnodostępnych i w oddziałach integracyjnych
• Planowanie pracy nauczyciela z uczniami z lekką niepełnosprawnością intelektualną
• Metodyka nauczania i wychowania w klasach I – III szkoły specjalnej
• Charakterystyka okresu wstępnego, okresu czytania i pisania bez znajomości liter , okresu czytania i pisania ze znajomością liter
• Metoda ośrodków pracy – budowanie scenariuszy zajęć, praca indywidualna i grupowa
• Metody wspierające rozwój umiejętności szkolnych
• Charakterystyka podstawowych trudności poznawczych, emocjonalnych i
społecznych uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz strategie radzenia sobie z nimi.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 –Zna podstawy prawne edukacji uczniów
niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim,
w tym główne założenia podstawy programowej
kształcenia ogólnego oraz
W 2 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat metod ,
form pracy oraz środków dydaktycznych
przydatnych w nauczaniu i wychowaniu uczniów
z lekką niepełnosprawnością intelektualną
W 3 – Zna cele, zasady i zadania wychowania,
nauczania i opieki osób z lekką
niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
U 1 – Potrafi ocenić przydatność metod, form pracy,
procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań
związanych z różnymi sferami działalności
pedagogicznej, w tym zadań rewalidacyjnych,
terapeutycznych, socjalizacyjnych,
resocjalizacyjnych na rzecz wspierania ucznia z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
U 2 – Potrafi identyfikować, nazywać i szukać dróg
rozwiązań w pojawiających się problemach
dydaktycznych i wychowawczych
U 3 – Potrafi współpracować z rodziną i
specjalistami w zakresie organizowania procesu
edukacyjno-wychowawczego z uczniami z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
K 1 – Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej
wiedzy w zakresie pracy z uczniami z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
K 2 – Ma przekonanie o konieczności postępowania
w sposób profesjonalny i etyczny
K 3 –Wykazuje zaangażowane podejście w
zakresie nauczania i wychowania uczniów z lekką
niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę
Metody sprawdzania efektów kształcenia: Odpowiedzi ustne, Kolokwia, Sprawdzian praktyczny, Wykonanie zadania praktycznego, Projekt indywidualny, Praca pisemna (esej, referat), Udział w dyskusji, Aktywność
na zajęciach, Projekty grupowe
Literatura
1. Programy nauczania szkoły podstawowej specjalnej dla uczniów z lekkim
upośledzeniem umysłowym etap I i II; MEN, 2016
2. Tkaczyk G., Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole
specjalnej, UMCS, Lublin 2014
3. Mikrut A., Wyczesany J., Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci
upośledzonych umysłowo, WAP, Kraków 2010
4. Kosińska A., Polak A., Uczę metodą ośrodków pracy, WSiP, Warszawa 2007
5. Smykowska D., Materiały metodycznego nauczania dzieci i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, ,,Impuls” , Kraków 2006
6. Tkaczyk G., SerafinT., Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów
z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i
integracyjnych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: