Kurs stały - Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym 2.3.06.D5.06-INPKSMU
Treści merytoryczne przedmiotu
Wykład:
• Podstawy prawne edukacji uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną na poszczególnych etapach kształcenia, analiza programu nauczania oraz podstawy programowej
• Cele, zadania oraz organizacja szkoły specjalnej dla dzieci z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
• Metodyka pracy z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
• Zachowania trudne u uczniów z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną – przyczyny, rodzaje, przejawy i sposoby ich przezwyciężania.
• Współpraca szkoły specjalnej z rodzicami – formy współpracy, pedagogizacja rodziców.
• Możliwości integracji społecznej i edukacyjnej dzieci i młodzieży ze znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
Ćwiczenia:
• Charakterystyka psychologiczno-pedagogiczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Trudności uczniów opanowaniu programu kształcenia, ich przejawy, przyczyny, sposoby niwelowania.
• Programowanie pracy z uczniem - indywidualizacja pracy z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów (IPET).
• Metody stosowane w pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
• Formy organizacyjne i środki dydaktyczne w ich nauczaniu uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.
• Możliwości i sposoby nauczania dzieci z niepełnosprawnością pewnych technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie).
• Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej – diagnoza kompetencji komunikacyjnych ucznia z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną. Konstruowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych. Konstruowanie konspektów i scenariuszy zajęć lekcyjnych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – Student zna podstawową terminologię używaną w oligofrenopedagogice, szczególnie w odniesieniu do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym znacznym
W 3 – Student rozumie specyficzne potrzeby edukacyjne ucznia z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz uwarunkowania ich rozwoju i edukacji tkwiące w środowisku rodzinnym
W 2 – Student zna stosowane metody pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dobiera je odpowiednio do możliwości ucznia i środowiska
Umiejętności
U 1 – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specjalnych potrzeb rozwojowych, funkcjonalnych i edukacyjnych osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.
U 2 – Student potrafi dobierać i stosować metody i środki wychowawczo-dydaktyczne oraz terapeutyczne adekwatne do możliwości i potrzeb dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
U 3 – Student posiada umiejętności metodyczne dotyczące przygotowania i prowadzenia zajęć edukacyjno-terapeutycznych zarówno w zespole jak i w ramach aktywności indywidualnej uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Kompetencje społeczne
K1. - Student jest świadomy poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, refleksyjnie ocenia własne umiejętności metodyczne, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
K2. - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań edukacyjnych i rewalidacyjnych wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz wykazuje pozytywna postawę wobec swoich podopiecznych
K3. - Student jest przekonany o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia wykładów
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody prowadzenia ćwiczeń
analiza tekstów, dyskusja, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metody eksponujące
Metody sprawdzania efektów kształcenia
Kolokwia 40
Wykonanie zadania praktycznego 20
Praca pisemna 20
Aktywność na zajęciach 20
Literatura
1.Wyczesany J., Pedagogika upośledzonych umysłowo. Wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls’’, Kraków 2002.
2.Olechnowicz H., Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, PWN, Warszawa 2010.
3.Piszczek M. (red.), Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, Kompendium , Warszawa 2011.
4.Piszczek M.(red.), Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Część 1,2, Warszawa 2001, 2002.
5.Kielin J., Krok po kroku. Nauczanie i terapia dzieci z umiarkowaną, znaczną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną, GWP, Sopot 2013.
6.Naprawa R., Tanajewska A., Mach C., Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zakres dostosowania wymogów edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, Harminia, Gdańsk 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: