Podstawy logopedii 2.3.06.D5.06-INPPL
Wykład: Przedmiot i zadania logopedii. Mowa a język. Mózgowe mechanizmy mowy. Kształtowanie się i rozwój mowy dziecka. Rozwój mowy u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Opóźniony rozwój mowy – wybrane zagadnienia. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy. Najczęściej występujące zaburzenia mowy u dzieci. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii logopedycznej.
Ćwiczenia: Mowa jako komunikacja językowa. Obwodowe mechanizmy mowy. Profilaktyka logopedyczna, a w tym: ćwiczenia oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza W 1 – Ma podstawową wiedzę z zakresu logopedii; zna elementarną terminologię logopedyczną.
W 2 – Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową na temat kształtowania się i rozwoju mowy dziecka, w tym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
W 3 – Zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy.
U 1 - Umie rozpoznać trudności komunikacyjne dziecka, w tym dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
U 2 - Umie dobierać właściwe metody pracy nad kształtowaniem prawidłowej mowy; rozumieć trudności dziecka dotkniętego zaburzeniem mowy we wszelkich sytuacjach życia społecznego, w tym funkcjonowania w rodzinie oraz grupie rówieśniczej.
U 3 – W razie potrzeby, wskazuje odpowiednich specjalistów w zakresie terapii zaburzeń mowy i komunikacji językowej.
K 1 – Student jest przekonany o konieczności kształtowania prawidłowej mowy dziecka od najwcześniejszych lat życia.
K - 2 Jest wrażliwy na trudności dziecka w komunikowaniu się z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi.
K -3 - Jest otwarty na nową wiedzę i gotowy do podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Ma świadomość konieczności uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
egzamin pisemny, aktywnośc na zajęcia, wykonanie zadania praktycznego
Literatura
Gunia G., Lechta V., Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2011.
Jastrzębowska G., Podstawy logopedii, Opole 1996.
Jeżewska – Krasnodębska E., Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, Kraków 2015.
Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1988.
Lichota E.J., Terapia logopedyczna, Warszawa 2015.
Minczakiewicz E., Logopedia, Kraków 1993.
Minczakiewicz E., Rozwój języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo w toku zamierzonych oddziaływań rewalidacyjnych, Logopedia 21.
Nowak-Wolna K. , Podstawy komunikacji językowej i jej zaburzenia. Wybrane zagadnienia z materiałami do ćwiczeń, Opole 2010, 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: