Kurs stały - Aktywność ruchowa osób z dysfunkcjami 2.3.06.D5.07-INPKSAR
Wykład:
1. Możliwości i potrzeby ruchowe osób z niepełnosprawnościami.
2. Sposoby podejścia do osób z niepełnosprawnością - definicje APA.
3. Znaczenie aktywności ruchowej w niepełnosprawności.
4. Rodzaje aktywności ruchowej w różnych rodzajach niepełnosprawności..
5. Specyfika prowadzenia zajęć sportowych z osobami z różnymi dysfunkcjami.
6. Organizacje sportowe w niepełnosprawności.
7. Przepisy sportowe do podstawowych gier zespołowych osób z niepełnosprawnościami.
Ćwiczenia:
1. Zajęcia organizacyjne. Zapoznanie ze sprzętem sportowym w różnych rodzajach niepełnosprawności.
2. Klasyfikacja w sporcie osób z niepełnosprawnością. Sporty zespołowe.
3. Sportowe gry zespołowe i indywidualne dla osób niepełnosprawnych intelektualnie w różnym stopniu.
4. Sportowe gry zespołowe i indywidualne dla osób niewidzących, niedowidzących i ociemniałych.
5. Sportowe gry zespołowe i indywidualne dla osób niesłyszących, niedosłyszących i słabo słyszących.
6. Sportowe gry zespołowe i indywidualne dla osób niepełnosprawnych ruchowo.
7. Sportowe gry zespołowe i indywidualne dla osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
8. Aktywność ruchowa osób z zaburzeniami psychicznymi (autyzm, schizofrenia itp.)
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Zna objawy i przyczyny podstawowych jednostek chorobowych oraz stanów fizycznych osób z niepełnosprawnością
W 2 – Zna metody pracy pedagogicznej i metody usprawniające
W 3 – Zna rodzaje aktywności ruchowej i potrafi dobrać gry sportowe do różnych rodzajów niepełnosprawności,
U 1 – Posiada umiejętność zdiagnozowania jednostki i dostosowania aktywności ruchowej,
U 2 – Potrafi nawiązać kontakt z osobą z niepełnosprawnością,
U 3 – Potrafi sędziować podstawowe konkurencje i gry sportowych dla osób z niepełnosprawnościami,
K 1 – Posiada umiejętności empatyczne i potrafi integrować się przez sport,
K 2 – Przestrzega etyki zawodowej pedagoga specjalnego oraz wykazuje chęć pomocy i społecznego wsparcia swoim podopiecznym.
K 3 – Potrafi kulturalnie dyskutować.
Kryteria oceniania
kolokwium
aktywnośc na zajęciach
sprawdzian praktyczny
Literatura
1. ADAPT Curriculum Europejskiej Adaptowanej Aktywności Fizycznej,
http://docplayer.pl/1626391-Adapt-curriculum-europejskie-adaptowana-aktywno-ruchowa.html (książka)
2. Kosmol A., Teoria i praktyka sportu niepełnosprawnych, AWF, Warszawa 2008.
3. Kowalik S., (red.), Kultura fizyczna osób z niepełnosprawnością. Dostosowana aktywność ruchowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
4. Kowalik S., (red.) Studia z dostosowanej aktywności fizycznej. Kultura fizyczna dla osób niepełnosprawnych, AWF Poznań, 2012r.
5. Morgulec-Adamowicz N., Kosmol A., Molik B., (red.), Adaptowana aktywność fizyczna dla fizjoterapeutów, PZWL Warszawa 2014r.
6. Migasiewicz J., Bolach E.: Aktywność ruchowa osób niepełnosprawnych. Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław 2004.
7. Ślężyński J., Sport w rehabilitacji niepełnosprawnych. Studio wydawnicze AGAT, Kraków 1999r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: