Kurs stały - Organizacja rewalidacji indywidualnej w pracy z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną 2.3.06.D5.07-INPKSOR
Podstawowe zasady organizacji i przebiegu zajęć z zakresu Rewalidacji indywidualnej.
1. Znaczenie diagnozy we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka niepełnosprawnego i
wczesnej rewalidacji. Analiza orzeczeń i IPETU oraz WOPFU ucznia pod kątem
planowania działań rewalidacyjnych.
2. Narzędzia diagnostyczne dla potrzeb rewalidacji indywidualnej
3. Zasady pracy rewalidacyjnej z dzieckiem upośledzonym umysłowo
4. Metody pracy rewalidacyjnej z dziećmi upośledzonymi umysłowo
5. Konstruowanie programu rewalidacji indywidualnej dla uczniów z różnymi deficytami
rozwojowymi
6. Ewaluacja zajęć rewalidacyjnych
7. Osobowość pedagoga specjalnego realizującego zajęcia z zakresu rewalidacji
indywidualnej
8. Znaczenie współpracy z rodziną i specjalistami w efektywnej rewalidacji indywidualnej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 - Student rozumie pojęcie niepełnosprawności
intelektualnej, zna jej stopnie i charakterystykę oraz
towarzyszące jej inne zaburzenia Rozumie pojęcie
rewalidacji, jej pochodzenie oraz specyfikę działań.
W 2 - Student posiada wiedzę z zakresu prawnych
podstaw organizacji rewalidacji indywidualnej w
przedszkolach, szkołach i innych placówkach
oświatowych
W 3 - Student zna podstawowe zasady, metody i
formy pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z
niepełnosprawnością intelektualną
Umiejętności
U 1 - Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną
w praktyce pedagogicznej - wychowawczej i
rewalidacyjnej – w tym szczególnie trafnie dobierać
metody usprawniania funkcji poznawczych,
społecznych, motorycznych do potrzeb dziecka z
niepełnosprawnością
U 2 - Student potrafi innowacyjnie wykonywać
zadania zaprojektować ćwiczenia usprawniające
poszczególne funkcje poznawcze, motoryczne oraz
funkcjonowanie społeczne uczniów z intelektualną
niepełnosprawnością
U 3 - Student potrafi planować i zrealizować zajęcia
z zakresu program zajęć rewalidacyjnych w oparciu
o diagnozę i opis indywidualnego przypadku dziecka
z niepełnosprawnością również we współpracy ze
środowiskiem rodzinnym.
K 1 - Student jest świadomy poziomu swojej wiedzy
i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego
doskonalenia się i zdobywania kwalifikacji do
posługiwania się poszczególnymi metodami
terapeutycznymi oraz wykazuje zaangażowane
podejście w zakresie organizowania zajęć
rewalidacyjnych z dzieckiem z niepełnosprawnością
intelektualną
K 2 - Student odznacza się odpowiedzialnością za
własne przygotowanie do pracy, podejmowane
decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje
się odpowiedzialny za dziecko i jego środowisko
K 3 - Student ma przekonanie o konieczności
przestrzegania zasad etyki zawodowej w pracy
rewalidacyjnej z dzieckiem i jego rodzicami
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia zajęć:
Wykład: zaliczenie
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę
Metody sprawdzania efektów kształcenia:
Odpowiedzi ustne, Kolokwia, Sprawdzian praktyczny, Wykonanie zadania praktycznego, Projekt indywidualny , Praca pisemna (esej, referat), Udział w dyskusji, Aktywność na zajęciach
Literatura
1. Nurek K.(1992) (red.) Rewalidacja indywidualna dziecka niepełnosprawnego. Kraków.
2. Olechnowicz H., (2012), Terapia dzieci z niepełnosprawnością intelektualną : programy i
metody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
3. Wiśniewska M.(2010) Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
4. Zabłocki K.J.(1996)Wprowadzenie do rewalidacji. W-wa.
5. ZalewskiM., (2011), Wspomaganie rozwoju dziecka w środowisku rodzinnym : program
rewalidacji indywidualnej, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń
6. Delacato, Arkusz obserwacji według Delacato. Internet.
7. Gunzburg, Podręcznik do inwentarza Gunzburga do oceny postępu w rozwoju
społecznym upośledzonych umysłowo oraz podręcznik do skali osobowej dla
upośledzonych umysłowo
Centralny Ośrodek Metodyczny Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1988.
8.Kaufman R. Program Son – Rise, Vivante 2016
Aktualnie obowiązujące Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dotyczące
organizacji rewalidacji indywidualnej w placówkach oświatowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: