Metodologia badań pedagogicznych 2.3.06.D5.07-INPMBP
Wykład: Poznanie, wiedza, nauka, teoria naukowa. Płaszczyzna ontologiczna i epistemologiczna prowadzenia badań społecznych. Paradygmaty badawcze w naukach społecznych. Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych. Pomiar w empirycznych badaniach pedagogicznych. Metody i techniki badawcze w naukach pedagogicznych. Moralne aspekty badań empirycznych, doświadczenia badawcze własne. Autorskie doświadczenia badawcze.
Ćwiczenia: Analiza faz procesu badawczego. Konstruowanie problemów i hipotez badawczych. Wybór terenu badań i dobór próby badawczej. Kodowanie i analiza materiału badawczego. Etyczna strona badań społecznych. Konstruowanie własnego schematu badawczego (narzędzia badawczego).
Dyscyplina
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023/24-Z: ogólnouniwersyteckie obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe | W cyklu 2022/23-Z: obowiązkowe ogólnouniwersyteckie |
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk
W 2 - ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki (zna główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach społecznych i humanistycznych; zna mapę stanowisk i podejść metodologicznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności prowadzenia badań w pedagogice)
U 1 - posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych
U 2 - posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych, formułuje problemy badawcze, dobiera adekwatne metody, techniki i konstruuje narzędzia badawcze; opracowuje, prezentuje i interpretuje wyniki badań, wyciąga wnioski, wskazuje kierunki dalszych badań, w obrębie wybranej subdyscypliny pedagogiki
K 1 - jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Kolokwia
Projekt indywidualny
Aktywność na zajęciach
Egzamin pisemny
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych, Zielona Góra 1993.
Kruger Heinz-Herman, Metody badań w pedagogice, Gdańsk 2004.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: