Psychospołeczne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnością 2.3.06.D5.07-INPPF
Charakterystyka psychospołeczna osób niepełnosprawnych. Czynniki warunkujące przebieg interakcji między osobami niepełnosprawnymi a środowiskiem społecznym. Jakość życia osób niepełnosprawnych - Wspomaganie -Wspieranie na drodze ku autonomii. Psychospołeczne i edukacyjne funkcjonowanie osób dorosłych z niepełnosprawnościami Rozpoznawanie możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu społeczno-zawodowym osoby niepełnosprawnej wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Starzenie się i starość w warunkach długotrwałej niepełnosprawności, Specyficzne problemy dorosłych osób z niepełnosprawnością i ich rodzin (np. przemoc).
Udzielanie wsparcia emocjonalnego i aktywizowania osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej w zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Nawiązywanie, podtrzymywanie i rozwijanie współpracy z podmiotami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w środowisku lokalnym. Rozpoznawanie możliwości oraz ograniczeń w funkcjonowaniu osoby niepełnosprawnej wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Rozpoznawania i interpretowanie sytuacji społecznej, warunków życia, relacji z rodziną, grupą i środowiskiem lokalnym oraz wykorzystywania zasobów indywidualnych, środowiska rodzinnego, instytucjonalnego i lokalnego w pracy z osobą niepełnosprawną
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – potrafi zdefiniować i interpretować podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki specjalnej
W 2 – posiada wiedzę na temat podstaw psychologicznych i społecznych zachowań osób niepełnosprawnych
W 3 – zna typowe struktury i instytucje społeczne realizujące programy profilaktyczne, w szczególności te, które składają się na system aktywizacji społeczno-kulturowej i są z nimi powiązane
U 1 - posiada umiejętność identyfikacji potrzeb edukacyjnych i kulturalnych oraz sposobów ich zaspakajania w wymiarze lokalnym oraz diagnozowania sytuacji zdrowotnej
U 2 - potrafi poradzić sobie z problemami pedagogicznymi w trakcie kształcenia osób niepełnosprawnych
U 3 – potrafi realizować działania wspierająco-pomocowe w środowisku rodzinnym osób z niepełnosprawnością
K 1 - okazuje tolerancje i akceptuje postawy i zachowania pacjentów wynikające z odmiennych uwarunkowań kulturowych, religijnych, społecznych i wieku
K 2 - analizuje i potrafi zaakceptować opinie członków zespołu i innych specjalistów
K 3 - potrafi podejmować samodzielnie decyzje oraz brać za nie odpowiedzialność
Kryteria oceniania
egzamin, praca na zajęciach, aktywność
Literatura
Borowski, R., Środowisko społeczne osób niepełnosprawnych , Płock : Wydaw. Naukowe Novum, 2003.
Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną : praca zbiorowa. T. 1, . Wybrane problemy osobowości, rodzin i
edukacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, pod red. Z. Janiszewskiej-Nieścioruk, Kraków 2003.
Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną: praca zbiorowa. T. 2, Wybrane problemy społecznego funkcjonowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną pod red. Z. Janiszewskiej-Nieścioruk, Kraków 2004.
Społeczeństwo i niepełnosprawność, J. Konarska (red.), „Państwo i Społeczeństwo” 2020, nr 1, Kraków 2020.
Przywarka I., Rodzina w sytuacji choroby : wpływ choroby psychicznej na funkcjonowanie rodziny w wielkim mieście [W:] Życie rodzinne : uwarunkowania makro i mikrostrukturalne , red. Z. Tyszka, Poznań 2003.
Rymaszewska J., Funkcjonowanie społeczne i zawodowe osób mających zaburzenia psychiczne w Polsce w porównaniu do innych wybranych krajów europejskich, J. Rymaszewska, Wrocław 2004.
Kwak A., Społeczny wymiar choroby w rodzinie / Anna Kwak, „Auxilium Sociale” 2000, nr ¾, dod. s. I-IX
Zaorska M., Postawy społeczne wobec osób niepełnosprawnych, „Wychowanie na Co Dzień” 2006, nr 7/8.
Wciórka, B., J. Wciórka, Choroby psychiczne - społeczny stereotyp i dystans. Komunikat z badań. CBOS. Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: