Kurs stały - Alternatywne i wspomagające sposoby komunikowania się 2.3.06.D5.08-INPKSA
Wykład:
• Komunikacja językowa, komunikacja wspomagająca i alternatywna- definicje pojęć, funkcja i klasyfikacja systemu AAC
• Użytkownicy AAC. Specyficzne potrzeby i możliwości użytkowników zastępczych form komunikacji
• Wybrane niewspomagane systemy AAC np. język migowy, język migany, daktylografia, Metoda Blissa, fonogesty.
• Wybrane wspomagane systemy AAC i ich podział, Piktogramy, PCSy, Symbole jednoznaczne.
• Program Alternatywnej Komunikacji dla ucznia niepełnosprawnego intelektualnie
• Program Alternatywnej i Wspomagającej Komunikacji dla osób że spektrum autyzmu.
• Diagnoza Umiejętności Komunikacyjnej jako wstęp do budowania programu AAC
• Zarys metodyki doboru i wprowadzania alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się w poszczególnych grupach użytkowników
Ćwiczenia:
• Gest jako podstawowa forma komunikatu, gest jako znak - wspomaganie przekazu
• Symbole graficzne, Symbole dwuwymiarowe, Symbole jednoznaczne
• Sposoby wskazywania wyboru, praksja, intencja komunikacyjna, gotowość komunikacyjna.
• Strategie rozwijania kompetencji Komunikacyjnej na poziomie przedsymbolicznym i symbolicznym.
• System Piktogramów i PCSÓW
• Paszport Komunikacyjny, książka Komunikacyjna.
• Narzędzie diagnozy funkcjonalnej z zakresu AAC
• Metodyka pracy z dzieckiem komunikującym się alternatywnymi sposobami komunikacji oraz wspomaganiem
• Podstawy pracy z dzieckiem niekomunikującym się
• Inne sposoby komunikacji pozawerbalnej – wspieranie odbioru komunikacji na przykładzie aktywizacji polisensorycznej i terapii prowadzonej wg. Założeń Ch. Knilla
• Zajęcia indywidualnej rewalidacji z zastosowaniem AAC. Budowanie konspektu.
• Warsztaty prowadzone w oparciu o dotyk i komunikację. Indywidualna i zespołowa terapia Metodą Ruchu Rozwijającego
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Mieszany: realizowany zdalnie i w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 –Zna specyfikę zaburzeń lub braku mowy werbalnej, jej przyczyny i uwarunkowania.
W 2 – Zna wybrane systemy AAC, potrafi omówić ich specyfikę wie jakie aspekty obejmuje diagnoza kompetencji komunikacyjnych osoby z zaburzeniami komunikacji
W 3 –Ma podstawową wiedzę na temat sposobów prac y z dzieckiem nie posługującym się mową werbalną
Umiejętności
U 1 – Potrafi opracować pomoc komunikacyjną dla określonego dziecka zaburzeniami komunikacji
U 2 –Potrafi przeprowadzić diagnozę kompetencji komunikacyjnych dziecka niemówiącego
U 3 – Potrafi rozpoznać specjalne potrzeby komunikacyjne dziecka z niepełnosprawnością i wprowadzić odpowiednią formę alternatywnej lub wspomagającej metody komunikacji
Kompetencje społeczne
K 1 –Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego
K 2 – Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowanych działań pedagogicznych na rzecz osób nie posługujących się językiem mówionym
K 3 –Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy ,postępowanie w sposób profesjonalny i etyczny.
Kryteria oceniania
Metody
prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody
prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, metody eksponujące
Metody sprawdzania efektów kształcenia
‐ Odpowiedzi ustna
- Projekt indywidualny
‐ Praca pisemna
‐ Udział w dyskusji
‐ Aktywność na zajęciach
Literatura
1. Błeszyński J.(red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji ,,Impuls”, Kraków 2008
2. Warrick A., Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie, Warszawa 1999
3. Smyczek A., Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się [w:[ Błeszyński J. (red.), Alternatywne i wspomagające metody komunikacji, ,,Impuss”, Kraków 2008
4. PiszczekM.(red.), Metody komunikacji alternatywnej w pracy z osobami niepełnosprawnymi, CMPPP, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: