Kurs stały - Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną 2.3.06.D5.08-INPKSMP
Wykład:
• Podstawowe pojęcia: niepełnosprawność sprzężona, złożona, wielozakresowa oraz niepełnosprawność intelektualna głęboka;
• Etiologia uszkodzeń sprzężonych – niepełnosprawności wielorakiej z uwzględnieniem głębokiej niepełnosprawności intelektualnej
• Znaczenie wczesnego rozpoznawania i wczesnej rewalidacji oraz stymulacji rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością
• Formy i metody wspomagania i rewalidacji dzieci ze sprzężona i głęboką niepełnosprawnością
• Niepełnosprawność sprzężona a praktyka pedagogiczna
• Tworzenie indywidualnych programów edukacyjno- terapeutycznych ( IPET ) dla dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością
Ćwiczenia:
• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i niedostosowaniem społecznym
• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym słuchem
• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną głęboką i uszkodzonym wzrokiem
• Model pracy z dzieckiem głuchoniewidomym i z niepełnosprawnością intelektualną głęboką
• Model pracy rewalidacyjnej z niepełnosprawnością ruchową i dodatkowymi niepełno sprawnościami
• Model pracy rewalidacyjnej dzieckiem z autyzmem wczesnodziecięcym i niepełnosprawnością intelektualną głęboką
• Model pracy rewalidacyjnej z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym i zadurzeniami komunikowania się oraz z niepełnosprawnością intelektualną
• Projekty kompleksowych programów terapeutycznych tj. wspomagania i rewalidacji dla dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną z uwzględnieniem niepełnosprawności intelektualnej głębokiej
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Zna elementarną terminologię używaną w procesie wspomagania i rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
W 2 – Zna teoretyczne podstawy pracy rewalidacyjnej z osobami ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną w zakresie rehabilitacji medycznej, psychologicznej , społecznej i edukacyjnej
W 3 – Posiada elementarną wiedzę o metodach, projektowaniu i prowadzeniu rewalidacji osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
U 1 – Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji specjalnych potrzeb rozwojowych, funkcjonalnych i rewalidacyjnych warunkowanych rodzajem niepełnosprawności
U 2 –Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań rewalidacyjnych
U 3 – Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań rewalidacyjnych
K 1 –Ma świadomość poziomu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego w zakresie rewalidacji i rozwoju osobistego
K 2 –Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań rewalidacyjnych w stosunku do osób ze sprzężoną i głęboką niepełnosprawnością intelektualną
K 3 – Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w realizacji zadań rewalidacyjnych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
Kryteria oceniania
Metody
prowadzenia wykładów wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody
prowadzenia ćwiczeń analiza tekstów, dyskusja związana z wykładem, metoda przypadków, metoda projektu, metody eksponujące
Wykład: zaliczenie
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę
Metody
sprawdzania
efektów
kształcenia
‐ Odpowiedzi ustne
‐ Wykonanie zadania praktycznego
‐ Projekt indywidualny
‐ Praca pisemna
‐ Udział w dyskusji
Literatura
1. Zaorska M., Niepełnosprawność sprzężona – wybrane zagadnienia teorii i praktyki pedagogicznej, WUWM, Olsztyn 2015
2. Brzezińska A., Kaczan R., Smoczyńska K.(red.), Sytuacja i możliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzężonymi ograniczeniami sprawności, Wyd. Naukowe ,,Scholar”, Warszawa 2010
3. Piszczek M., (red.), Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo, Kompendium, Warszawa 2011
4. Cytowska B., Winczura B., Stawarski A., (red.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, ,,Impuls”, Kraków 2008
5. Kosakowski Cz., Zaorska M. (red.), Edukacja i rehabilitacja osób głuchoniewidomych - modele rozwiązania, WUWM, Olsztyn 2002
6. Pielecki J., Olszewski S. (red.), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Wyd. AP, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: