Organizacja edukacji włączającej 2.3.06.D5.08-INPOE
Treści merytoryczne
Wykład:
Proces i wzorce komunikowania się na terenie szkoły, Bariery komunikacyjne, Style komunikowania się uczniów i nauczycieli, Porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, Kultura organizacyjna szkoły włączającej, Rozwój kultury włączającej szkoły, Przywódcza rola dyrektora, Współpraca pomiędzy różnymi podmiotami na terenie szkoły, Tworzenie i funkcjonowanie szkolnych baz zasobów metodycznych dla edukacji włączającej, Indeks włączania, Warunki realizacji edukacji włączającej, Wspieranie placówek realizujących edukację włączającą (wydziały oświaty, miejskie ośrodki doskonalenia nauczycieli, kuratoria oświaty), Uwarunkowania efektywności edukacji włączającej.
Ćwiczenia:
Normy i rozwiązania praktyczne w zakresie przestrzennej organizacji edukacji włączającej. Przygotowanie uczniów i rodziców do edukacji włączającej. Kwalifikacje i kompetencje nauczycieli realizujących edukację włączającą. Rodzaj wsparcia specjalistycznego w placówce realizującej edukację włączającą. Współpraca nauczycieli i specjalistów wspomagających proces edukacji, rehabilitacji i wsparcia w edukacji włączającej. Specyficzne potrzeby i funkcjonowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Współpraca i formy wsparcia rodziców i opiekunów dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Realizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego w edukacji włączającej (podstawa programowa; dobór metod, środków dydaktycznych, form organizacyjnych z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów) oraz czynniki utrudniające jego realizację.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie edukacji włączającej obejmującą terminologię i założenia teoretyczne; zna jej przedmiot, cele i zadania
W 2 – posiada wiedzę w zakresie planowania procesu kształcenia, wychowania, rehabilitacji i wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolach i szkołach realizujących edukację włączającą
W 3 – posiada pogłębioną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, terapeutycznej i opiekuńczej, którzy wymagają specjalnej pomocy i wsparcia
Umiejętności
U 1 – potrafi wybrać i zastosować właściwy dla podejmowanej działalności pedagogicznej sposób postępowania uwzględniając założenia i cele edukacji włączającej
U 2 – potrafi analizować i krytycznie oceniać indywidualne potrzeby i możliwości jednostek ze specjalnymi edukacyjnymi
U 3 – posiada wiedzę dotyczącą zasad pracy z jednostkami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; form pomocy i wsparcia wobec rodziców i opiekunów wychowujących dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kompetencje społeczne
K 1 – jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji; krytycznej oceny własnych działań; podejmowanych działań przez zespoły, w których uczestniczy oraz przyjmowania odpowiedzialności za skutki tych działań; ma dużą świadomość znaczenia własnego profesjonalizmu
K 2 – angażuje się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, rehabilitacji, terapii, opieki i wsparcia
K 3 – przejawia postawę aktywnej akceptacji jednostek z różnymi rodzajami specjalnych potrzeb edukacyjnych, ma świadomość konieczności prowadzenie zindywidualizowanych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia wykładów
wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
Metody prowadzenia ćwiczeń
analiza tekstów, dyskusja, metoda sytuacyjna, metoda projektu
Metody sprawdzania efektów kształcenia
odpowiedzi ustne 15
udział w dyskusji 10
aktywność na zajęciach 10
projekty grupowe 15
egzamin ustny 50
Literatura
1. Andrzejewska J., Sitarczyk M., Specjalne potrzeby edukacyjne w przestrzeni systemu oświaty. Teoretyczne i metodologiczne założenia programu: praca z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi-wsparcie kadry nauczycielskiej, Akademia Humanistyczno- Ekonomiczna w Łodzi, Lublin 2012.
2. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych. Materiały adresowane do dyrektorów przedszkoli i szkół, kadry pedagogicznej, rodziców oraz organów prowadzących przedszkola i szkoły ogólnodostępne, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2014.
3. Tarwacki M., Edukacja włączająca-przyszłość polskiej edukacji, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2013.
4. Sipowicz K., Pietras T., Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej), Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2017.
5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2010.
6. Zaremba L., Specjalne potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci i młodzieży, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2014
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: