Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych 2.3.06.D5.09-INPMKG
Wykład:
1.Grupa zróżnicowana – ujęcie teoretyczne.
2.Koncepcja nauczania zróżnicowanego – typy koncepcji zróżnicowania w pracy edukacyjnej.
3.Edukacja zróżnicowana jako pogłębienie modelu edukacji spersonalizowanej.
4. Personalizm i pedagogika personalistyczna.
5.Podmiotowość i pełnomocność ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
6.Style poznawcze i strategie uczenia się, a style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej.
7.Program nauczania jako propozycja rozwijania wielokierunkowej aktywności – analiza, interpretacja, modyfikacja.
8. Indywidualizacja toku pracy edukacyjnej nauczyciela.
9. Różnice indywidualne, a proces uczenia się.
10. Obserwacja jako punkt wyjścia do określenia potrzeb i możliwości dziecka – formułowanie zaleceń.
11.Integracja grupy zróżnicowanej.
12. Założenia teoretyczne metodyki nauczania otwartego.
13. Istota i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej.
14.Uniwersalne projektowanie zajęć. Pojęcie i zasady uniwersalnego projektowania zajęć.
15.Motywowanie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i bazowanie na jego zainteresowaniach.
16.Rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności. Kształtowanie motywacji do uczenia się.
17. Metody nauczania. Metody aktywizujące. Metody projektów.
18. Praca badawcza ucznia.
19.Różne formy organizacyjne na lekcji. Praca zbiorowa, grupowa, indywidualna.
20.Tutoring uczniowski w klasach włączających – istota, efektywność i modele tutoringu uczniowskiego.
21.Modele nauczania w małych grupach w klasach włączających. Kontrola postępów i ocenianie w klasach włączających.
22.Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptacja do zróżnicowanych potrzeb uczniów.
23.Stosowanie alternatywnych sposobów uczenia się i elastycznego nauczania.
24. Odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień uczniów.
25. Rola nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb uczniów.
26. Środki dydaktyczne: podręczniki, pomoce dydaktyczne – dobór, adaptacja do potrzeb ucznia.
27. Projektowanie przestrzeni klasy szkolnej.
28.Dostosowanie treści i form sprawdzianów dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
29.Znaczenie i sposoby udzielania informacji zwrotnej uczniom w klasach włączających. Ocenianie wspierające uczenia się.
Ćwiczenia:
1.Specyfika pracy w grupie zróżnicowanej.
2.Diagnostyka pedagogiczna. Sposoby badania potrzeb, możliwości i motywacji uczniów.
3.Ocena funkcjonowania emocjonalno – społecznego dzieci i uczniów z uwzględnieniem okresu rozwojowego w kontekście pracy z klasą zróżnicowaną.
4.Koordynowanie pracy w grupach ze względu na zróżnicowane specjalne potrzeby edukacyjne uczniów.
5. Zróżnicowanie metod i form postępowania dydaktyczno – wychowawczego jako rezultat pożądanych efektów.
6.Grupa zróżnicowana z perspektywy nauczyciela – trudności, wyzwania, możliwości.
7. Czynniki wpływające na pracę w grupie zróżnicowanej.
8. Zajęcia warsztatowe integrujące zespoły klasowe. Praktyczne rozwiązania.
9. Osiągnięcia szkolne w grupie zróżnicowanej.
10. Aspekty uczenia się we współpracy.
11. Treści i organizacja kształcenia. Analiza, interpretacja i modyfikacja treści programowych.
12.Praktyczne rozwiązania - przykłady zadań, scenariusze, projekty i innowacje.
13.Opracowanie materiałów dydaktycznych zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć.
14.Współpraca nauczycieli i specjalistów oraz jej konsekwencje dla organizacji zajęć edukacyjnych.
15. Działania na linii szkoła/przedszkole – rodzice.
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Zna podstawowe założenia koncepcji nauczania zróżnicowanego
W 2 – Zna teoretyczne założenia strategii dydaktycznych wspierających indywidualizację nauczania w grupach zróżnicowanych
W 3 - zna teoretyczne założenia i dylematy związane z diagnozowaniem i oceną pracy w grupach zróżnicowanych
U 1 – potrafi dobrać metody, formy i zadania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia
U 2 –potrafi wykorzystać obserwację ucznia do sporządzenia dokumentacji oraz zaplanowania pracy z grupą o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach
U 3 – potrafi dokonać interpretacji i modyfikacji treści programowych i oceny pracy uczniów w grupach zróżnicowanych
K 1 – zna metody, formy, zadania dotyczące współpracy i integracji grupy zróżnicowanej
K 2 – potrafi włączyć rodziców do współpracy i wspierania rozwoju uczniów
K 3 – potrafi wykorzystać w praktyce aspekty uczenia się we współpracy
Kryteria oceniania
Odpowiedzi ustne 15%
Prace pisemne 15 %
Udział w dyskusji 5%
Aktywność na zajęciach 5%
Projekty grupowe 10%
Egzamin pisemny 50 %
Literatura
1.Jachmiczak B.(red), Grupy zróżnicowane w edukacji. Z perspektywy pedagogiki i pedagogiki specjalnej. Wydawnictwo naukowe UAM. Poznań 2021;
2.Chrzanowska I., Szumski G.(red), Edukacja włączająca w przedszkolu i w szkole. Wydawnictwo Frse. Warszawa 2019;
3. Plichta P., Jagoszewska I., Gładyszewska-Cylulko J., Szczupał B., Drzazga A., Cytowska B., Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Impuls. Kraków 2018;
4. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna – od tradycji do współczesności, Impuls, Kraków 2020;
5. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna, dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018;
6.Olechowska A., Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2016;
7.Palak Z., Wójcik M. (red.), Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin 2016;
8. Speck O., Osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Podręcznik dla celów wychowawczych i edukacyjnych, Gdańsk 2015;
9.Gajdzica Z., Dziecko z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej – możliwości i ograniczenia wielostronnego rozwoju [w] Krzywoń D., Matusek B. (rerd), Szkoła na miarę możliwości dziecka, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec 2016;
10.Tomkiewicz – Bętkowska A., ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczenia, Impuls, Kraków 2015;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: