Kurs instytutowy - Dylematy współczesnego opiekuna i wychowawcy 2.3.07.D3.01-INPKI23
Treści merytoryczne przedmiotu odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących funkcjonowanie społeczno-zawodowe współczesnych nauczycieli, wychowawców i opiekunów. W ramach kursu omówione zostaną następujące zagadnienia: pojęcie wartości, teorie i klasyfikacje; zawód nauczycielski w polskiej myśli pedeutologicznej, w tym uwarunkowania i przemiany roli zawodowej nauczyciela; Standardy kształcenia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela a oczekiwania studentów; adaptacji i rozwoju zawodowego współczesnego nauczyciela; praw i obowiązków uczniów oraz nauczycieli; zagadnienia związane z kulturą organizacyjną i klimatem szkolnym; obciążenia psychospołeczne w środowisku szkolnym i higiena pracy nauczyciela, a także kompetencji i czynności zawodowych, wykonywanych przez współczesnych nauczycieli.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: znaczenia wartości w życiu człowieka – podstawowych kategorii pedagogicznych; wprowadzenie do myślenia o uczniu i nauczycielu oraz czynników warunkujących jego pozycję społeczno-zawodową w Polsce i w wybranych krajach, w tym analizy Raportu NIK-u, dotyczącego organizacji pracy nauczycieli w szkołach publicznych i nauczania zdalnego; wybranych przepisów Ustawy – Karta Nauczyciela; cech osobowości nauczyciela, warunkujących sukces pedagogiczny, aspektów twórczości w pracy nauczycielu; wychowania patriotycznego we współczesnej szkole i roli pedagogiki wobec kryzysu wychowania, a także analizy formalnych i nieformalnych kodeksów etyki zawodowej nauczycieli; analizy wybranych, zidentyfikowanych w profesji nauczyciela (w tym: opiekuna i wychowawcy) – dylematów moralnych, występujących w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student zna elementarną terminologię używaną w pedeutologii oraz rozumie uwarunkowania nauczycielskiego w perspektywie historycznej i współczesnej K_W01
W 2 – Student zna podstawowe teorie dotyczące przygotowania, funkcjonowania i rozwoju zawodowego nauczyciela K_W09
W 3 – Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, funkcjonujących w profesji nauczycielskiej K_W19
U 1 – Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej opiekuna, wychowawcy i nauczyciela K_U01
U 2- Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych K_U13
K 1 - Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, będąc gotowym do aktywnego podejmowania wyzwań zawodowych, właściwych nauczycielom, opiekunom i wychowawcom. K_K03
K2 – Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne, związane z osobą wychowawcy, opiekuna i nauczyciela oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej K_K04
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie aktywności, wykonania indywidualnej lub grupowe pracy pisemnej/prezentacji multimedialnej oraz zaliczenia kolokwium pisemnego
Literatura
1. Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016
2. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000.
3. Korczyński S., Obraz nauczyciela, Opole 2002.
4. Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki T.2, Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Warszawa 2010.
5. Kwiatkowska H., Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią, Gdańsk 2005.
6. Smak M., Walczak D., Raport: Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Warszawa 2015.
7. Zarzecki L. Teoretyczne podstawy wychowania. Teoria i praktyka w zarysie, Wydawnictwo Karkonoskiej Państwowej Szkoły Wyższej w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2012.
8. Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016.
Akty prawne:
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. 1982 nr 3 poz. 19 z późn. zm.)
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz. U. 2017 poz. 59 z późn. zm.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: