Wprowadzenie do pedagogiki 2.3.07.D3.01-INPWP
Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: Historyczny proces kształtowania się różnych typów wiedzy o edukacji; Miejsce pedagogiki w systemie nauk; Pedagogika jako nauka – kryteria naukowości pedagogiki; Podstawowe pojęcia pedagogiki; Pedagogika jako nauka o wychowaniu, jej funkcje i zadania; Związki pedagogiki z innymi naukami; Relacja miedzy teorią i praktyką jako istotny problem pedagogiczny
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: Elementarne pojęcia pedagogiczne (m.in. wychowanie, samowychowanie, edukacja, kształcenie, samokształcenie, nauczanie, uczenie się, kultura); Portrety znanych polskich pedagogów w ujęciu historycznym i współczesnym; Podręcznik akademicki jako podstawa kształcenia pedagogów oraz analizy artykułów i publikacji pedagogicznych; Podstawowe instytucje i środowiska edukacyjne oraz idea uczenia się przez całe życie; Ważne kategorie pedagogiczne (prawda, dobro, piękno, podmiotowość, odpowiedzialność, samorealizacja, wyobraźnia, twórczość, tolerancja); Aksjologiczne podstawy wychowania i cele kształcenia; Zasady wychowania i kształcenia; Uczeń jako podmiot/przedmiot oddziaływań pedagogicznych we współczesnej szkole; Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, jego wizerunek, autorytet i dylematy towarzyszące.
Literatura uzupełniająca
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W1 - Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (K_W01)
W2 - Student ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W02)
W3 - Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących (K_W10)
Umiejętności:
U1 - Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturalnych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań (K_U02)
U2 - Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin (K_U07)
Kompetencje społeczne:
K1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (K_K01)
K2 - Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych (K_K02)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie kolokwium pisemnego (35%) oraz aktywności w trakcie zajęć (15%), zaliczenie z wykładów - egzamin pisemny (50%)
Literatura
1. Gajda J., Wartości w życiu i edukacji człowieka, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2013.
2. Kwieciński Z., Alternatywy myślenia o/dla edukacji: wybór tekstów, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2000.
3. Łobocki M. Teoria wychowania w zarysie, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
4. Śliwerski B., Kwieciński Z.(red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki tom I i II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
5. Śliwerski B., Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2012.
6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: