Kurs instytutowy - Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży 2.3.07.D3.03-POKI20
W wyniku realizacji przedmiotu student zapozna się z podstawami pracy animacyjno-kulturalnej w środowiskach lokalnych (projektowaniem, organizowaniem i realizacją działań animacyjnych); podstawami komunikacji interpersonalnej; podstawami prawnymi organizacji wycieczek szkolnych i innych wyjazdów integracyjnych pod katem BHP; wizerunkiem i funkcjonowaniem placówek kulturalno-oświatowych, ukierunkowanych na aktywizację dzieci i młodzieży; kreowaniem wizerunku i tożsamości współczesnego animatora kultury, w tym budowania jego autorytetu nieformalnego oraz wizją animatora jako lidera zespołu zadaniowego; społecznymi aspekty zabawy i wybranymi teoriami zabawy; charakterystyką psychospołeczną dzieci i młodzieży oraz promocją wydarzeń animacyjno-kulturalnych dla dzieci i młodzieży
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: udzielanie pierwszej pomocy; opracowanie programów i konspektów metodycznych zajęć warsztatowych; opracowanie przykładowej dokumentacji wycieczki turystyczno-krajoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem zasad BHP; postepowanie i przygotowanie dokumentacji powypadkowej, związanej z wypadkiem uczniowskich/wypadkiem wychowanka; analiza wybranych dylematów moralnych wychowawcy i nauczyciela; organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży w praktyce, poprzez realizację działań zespołowych.
Literatura uzupełniająca
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu pedagogiki
i animacji czasu wolnego dzieci i młodzieży (K_W03)
W 2 – Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, kulturalnej i animacyjnej (K_W08)
W 3 – Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w działalności animacyjnej czasu wolnego dzieci i młodzieży (K_W19)
Umiejętności:
U 1 - Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, związanych z integrowaniem grupy i aktywizowaniem otoczenia społecznego, w powiązaniu z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. K_U01
U 2 - Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów na zagadnienia animacji czasu wolnego dzieci i młodzieży (K_U09)
U 3 - Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe animatorom kultury, a także przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych (K_U13)
Kompetencje społeczne:
K 1 - Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki w działalności animacyjnej, ukierunkowanej na aktywizację dzieci i młodzieży (K_K04)
K 2 – Student odpowiedzialnie przygotowuje się do działalności animacyjnej czasu wolnego dzieci i młodzieży, projektując i rzetelnie wykonując swoją prace, uwzględniając dorobek pedagogiczny (K_K08)
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie wykonania i zaprezentowania zdalnego projektu grupowego oraz aktywności podczas zajęć.
Literatura
1. Bączek J., Animacja czasu wolnego. Praktyczny podręcznik dla animatorów, Stageman Polska, Warszawa 2011.
2. Kubinowski D., Animacja kultury w perspektywie pedagogicznej: studia i szkice, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2018.
3. Mirzejowski J. (i inni), Kultura bezpieczeństwa. Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych, CIOP&PIB, Warszawa 2014.
4. Nowak-Wolna K., Nycz E. (red.), Kultura, animacja, zmiana społeczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013.
5. Pięta J., Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo Frel, Nowy Dwór Mazowiecki 2014.
6. Żurek E., Wystąpienia perswazyjne: biznes, media, polityka, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2010.
Akty prawne:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. 2018 poz. 1055).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: