Kurs instytutowy - Kreowanie wizerunku współczesnej placówki oświatowej 2.3.07.D3.03-POKI22
Treści merytoryczne przedmiotu odnoszą się do szeroko rozumianych procesów kształtowania wizerunku i promocji placówek oświatowo-wychowawczych na rynku usług edukacyjnych, w tym mechanizmów budowania trwałych i efektywnych relacji z otoczeniem społecznym. Omówione zostaną: podstawowe pojęcia związane z budowaniem wizerunku placówek edukacyjnych; uwarunkowania i funkcjonowanie rynku usług edukacyjnych; społeczna i medialna rola kreowania wizerunku; czynniki składającej się na wizerunek placówek edukacyjnych; narzędzia promocyjne wykorzystywane w kreowaniu wizerunku; rola dyrektora w tworzeniu spójnego wizerunku szkoły; działania kompensacyjne w przypadku kryzysu wizerunkowego szkoły; współpraca z innymi instytucjami jako element właściwego kreowania wizerunku jednostek oświatowo-wychowawczych;
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: wykorzystywania w promocji wizerunku placówki powszechnych instrumentów internetowych; analizy działań promocyjnych i wizerunkowych wybranych placówek; opracowanie strategii promocyjnej i wizerunkowej placówki edukacyjnej integrującej otoczenie szkolne.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę na temat czynników i instrumentów kształtujących wizerunek placówki oświatowej (K_W03)
W 2 – Student ma wiedzę o roli dyrektora i nauczycieli w tworzeniu pozytywnego i spójnego wizerunku instytucji edukacyjnych i budowania relacji z otoczeniem szkolnym (K_W07)
W 3 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu uwarunkowań rynku edukacyjnego i kreowania wizerunku placówek oświatowo-wychowawczych (K_W14)
Umiejętności:
U 1 Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień związanych z promowaniem wizerunku placówek edukacyjnych (K_U07)
U 2- Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii na temat kreowania wizerunku placówek oświatowo-wychowawczych i integracji lokalnej społeczności szkoły, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych. (K_U09)
U 3 – Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i instrumentów kształtujących wizerunek placówek oświatowo-wychowanych, zarówno w przestrzeni publicznej, jak i wirtualnej. (K_U10)
Kompetencje społeczne:
K 1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w zakresie kreowania wizerunku i promocji placówek edukacyjnych. (K_K01)
K2 – Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z kwestią wizerunku i promocji placówek oświatowo-wychowawczych, poszukuje optymalnych rozwiązań dla jej funkcjonowania. (K_K05)
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności, natomiast ocena z ćwiczeń składa się z ocen cząstkowych za wykonanie indywidualnej pracy pisemnej (50%), projektu grupowego (30%) oraz aktywności podczas zajęć (20%).
Literatura
Cieśla P., Kreowanie wizerunku placówki oświatowej – perspektywa teoretyczna i praktyczna, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia” 2022, nr 2(35), s. 165-176. ISSN: 0867-2040. DOI:10.17951/j.2022.35.2.165-176.
Duraj-Nowakowa K., Pedeutologia: konteksty, dylematy, implikacje, Kraków 2016
Fazlagić A. J., Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN, Warszawa 2003.
Gawrecki L., Promocja placówki edukacyjnej. Konteksty ekonomiczne i pedagogiczne, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPi2, Poznań 2008.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2000.
Jankowska A., Placówka rewelacyjna: zarządzanie wizerunkiem placówki edukacyjnej, CEBP 24.12 Sp. z o.o., Kraków 2014.
Korczyński S., Obraz nauczyciela, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2002.
Plewka C., Bednarczyk H. (red.), Vademecum menadżera oświaty, Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2000.
Smak M., Walczak D., Raport: Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli, Warszawa 2015
Ziółkowski P., Pedeutologia. Zarys problematyki, Bydgoszcz 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: