Kurs instytutowy: Wychowanie przez prace do pracy - rola pedagoga 2.3.07.D3.03-POKI23
Treści merytoryczne przedmiotu odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących prawidłowe funkcjonowanie społeczno-zawodowe współczesnych pracowników. W ramach kursu zostaną omówione następujące zagadnienia: pojęcie pracy ludzkiej w odniesieniu do teorii wychowania; pedagogika pracy jako subdyscyplina pedagogiczna; różne aspekty pracy człowieka oraz praca jako wartość oraz jej znaczenie w życiu i rozwoju człowieka; oddziaływania kształcąco-wychowawcze w procesie pracy zadaniem pedagoga; pedagog realizatorem triady: człowiek – wychowanie – praca; zagadnienie kompetencji i kwalifikacji oraz obowiązki i zadania pedagoga w kontekście wychowania przez pracy; doradztwo i poradnictwo zawodowe oraz rola pedagoga jako doradcy zawodowego; idea Lifelong learning oraz idea kształcenia dualnego; możliwości rozwoju zawodowego w polskim systemie oświaty oraz uwarunkowania rynku pracy w Polsce.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: uwarunkowań powstania i rozwoju pedagogiki pracy; analizy wybranych teorii rozwoju zawodowego; rodzinnych uwarunkowań wyborów edukacyjno-zawodowych; preorientacji, orientacji zawodowej i doradztwa edukacyjno-zawodowego realizowanego w instytucjach oświatowo-wychowawczych; kształcenia zawodowego jako przygotowania do pracy zawodowej; współczesnych uwarunkowań rynku pracy i kompetencji kluczowych; wybranych zagadnień, dotyczących adaptacji i funkcjonowania społeczno-zawodowego pracowników w środowisku pracy, w tym obciążeń psychospołecznych w środowisku pracy; zarysu bezpieczeństwa i higieny pracy w placówkach edukacyjnych oraz analizy przykładowych testów diagnostycznych wykorzystywanych przez szkolnych doradców zawodowych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą środowiskowych uwarunkowań wychowania przez pracę (K_W03)
Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych obszarach problemowych pedagogiki pracy (K_W10)
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, funkcjonujących w profesji szkolnego doradcy zawodowego (K_W19)
Umiejętności:
Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społeczno-zawodowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (K_U01)
Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki pracy oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania zagadnień edukacyjno-zawodowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w środowisku pracy. (K_U02)
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresu pedagogiki pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego (K_K01)
Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym, będąc gotowym do aktywnego podejmowania wyzwań zawodowych, właściwych pedagogom (K_K03)
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie aktywności oraz wykonania i grupowej pracy pisemnej/prezentacji multimedialnej
Literatura
1. Gerlach R., Tomaszewska-Lipiec R. (red.), Wokół podstawowych zagadnień pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017.
2. Karney J. E., Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007.
3. Kukla D., Współczesne uwarunkowania rynku pracy, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2015.
4. Kwiatkowski S. M., Bogaj A., Baraniak B., Pedagogika pracy, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
5. Nowacki T. W., Leksykon pedagogiki pracy, Instytut Technologii Eksploatacji, Radom 2004.
6. Paszkowska-Rogacz A., Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, KOWEZiU, Warszawa 2003.
7. Szlosek F., Wokół historycznych i aktualnych problemów pedagogiki pracy, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia” 2021, nr 4(34), s. 7-19.
8. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: