Metodyka pracy z grupą 2.3.07.D3.03-POMPG
W ramach przedmiotu omawiane będą następujące zagadnienia:
Wykład:
Metody aktywizujące w pracy z grupą; Prowokowanie do aktywności twórczej – gra z zadaniem; Budowanie autorytetu w grupie.; Rozwiązywanie konfliktów w grupie; Cechy osobowości skutecznego przywódcy (trenera); Rozwój kompetencji społecznych – rozwijanie umiejętności interpersonalnych; Role pełnione przez uczniów w grupie; Rozumienie grupy.
Ćwiczenia:
Metody aktywizujące w pracy z grupą – burza mózgów, mapa myśli (obraz własnej osoby, jaki jestem?, co to znaczy być sobą?, akceptacja siebie); Sposoby integracji grupy (komunikacja interpersonalna); Techniki wymiany opinii (teoretyczne rozważania i praktyczne zastosowanie – technika decyzji grupowych, technika sondażu opinii, technika swobodnej ekspresji słownej, technika kontaktów międzyludzkich); Techniki oparte na dramatyzacji (socjodrama, gry dramatyczne, drama, drama procesualna); Techniki wzmocnienia pozytywnego i negatywnego (wzmocnienie pozytywne – bezpośrednia gratyfikacja, zawieranie kontraktu, sukcesywna gratyfikacja; wzmocnienie negatywne – szybka interwencja słownego upomnienia, potrącone punkty, chwilowa izolacja); Technika oddziaływań niewerbalnych (swobodna ekspresja plastyczna, ignorowanie zachowań niepożądanych); Technika organizacji czasu wolnego (rekreacja kulturalno-rozrywkowa, rekreacja twórcza, rekreacja fizyczna, rekreacja działalności społecznej); Konflikt, zjawisko konfliktu w grupie i sposoby jego rozwiązywania.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – student ma wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
W 2 – student ma wiedzę o metodyce pracy z grupą, wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności pedagogicznej
Umiejętności:
U 1 – student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej
U 2 – student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy
U 3 – student potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych
Kompetencje społeczne:
K 1 – student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
K 2 – student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie kolokwium (40%), aktywności na zajęciach (30%), praca pisemna (referat) (10%) oraz udziału w dyskusji (20%); zaliczenie z wykładu na podstawie obecności
Literatura
1. Święcicka J., Ja i grupa. Trening dla uczniów, Warszawa 2010.
2. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2010.
3. Gudro-Homicka M., Scenariusze lekcji wychowawczych dla nauczycieli i wychowawców w starszych klasach szkoły podstawowej i w szkołach ponadpodstawowych, Warszawa 2017.
4. Sawiński J., Sposoby aktywizowania uczniów w szkle XXI w. Pytanie, refleksje, dobre rady. Poradnik dla nauczycieli, Warszawa 2014.
5. Charczuk B., (red.), Wygrajmy przyszłość. Scenariusze dla szkół ponadgimnazjalnych. Zajęcia wychowawcze i prorodzinne, Kraków 2004.
6. Gudro-Homicka M., Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży. Drama w nauczaniu, wychowaniu i biblioterapii, Warszawa 2015.
7. Witerska K., Drama procesualna w pracy z dziećmi w przedszkolu i klasach I-III, Warszawa 2020.
8. Lasota A., Jońca D., Emocje. Komunikacja. Akceptacja. Program profilaktyczno-terapeutyczny dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, Warszawa 2021.
9. Gade E-G., Listing Th., Skuteczne prowadzenie grupy, Kraków 2005.
10. Rzeszotek M., Sukces wychowania. Jak budować dobre relacje w grupie. Poradnik dla nauczycieli, trenerów i pedagogów, Warszawa 20018.
11. Białecka-Pikul M. i inni, Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży, Kraków 2016,
12. Paszkiewicz A., Skuteczna praca wychowawcza nauczyciela z uczniem, Warszawa 2014.
13. Petrie P., Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą. Wprowadzenie do pedagogiki społecznej, Poznań 2013.
14. Drygas E., Gotowe scenariusze lekcji aktywizujących czyli jak odkleić dziecko od krzesełka i przywrócić mu wyobraźnię, Poznań 2014
W cyklu 2023/24-Z:
1. Święcicka J., Ja i grupa. Trening dla uczniów, Warszawa 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: