Praktyka śródroczna 2.3.07.D3.03-POPRA
Zapoznanie ze specyfiką funkcjonowania wewnątrzszkolnej instytucji opieki i wychowania - poprzez wizytację w niej. Uczestnictwo w wykładzie - pogadance prowadzonym przez pracownika świetlicy szkolnej na temat organizowanej w niej działalności opiekuńczo-wychowawczej, możliwość zadawania pytań przez studentów w celu poszerzania horyzontów poznawczych. Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu pedagogiki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Student powinien mieć świadomość celowości własnego rozwoju zawodowego i potrafić konsekwentnie go realizować.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 posiada wiedzę na temat uwarunkowań i organizacji świetlicy szkolnej. Zna zasady funkcjonowania świetlicy szkolnej, jako formy opieki i wychowania dzieci i młodzieży
W2 zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowania i kształcenia dzieci
U1 potrafi wykorzystać poznane metody i procedury do realizacji zadań opiekuńczych i wychowawczych w świetlicy szkolnej
U2 potrafi motywować wychowanków świetlicy do uczenia się oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy oraz siebie w doskonaleniu warsztatu pracy opiekuńczo-wychowawczej
K1 oznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki
K2 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia
Kryteria oceniania
Metody prowadzenia zajęć: analiza dokumentów, konsultacje z opiekunem praktyk, obserwacja
Praktyka: zaliczenie z oceną
Literatura
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2015.
2.Pery A., Kmita D., Świetlica szkolna przestrzenią czasu wolnego. Funkcjonowanie świetlic szkolnych. Poradnik dla gmin i dyrektorów szkół, Warszawa 2014.
3.Gajewska G., Turska E., Teoretyczno-metodyczne aspekty opieki i wychowania w świetlicy: scenariusze spotkań, programy, Zielona Góra 2011.
4.Gajewska G., Świetlica szkolna: jaka powinna być, a jaka jest? Kilka uwag o rozbieżnościach między modelem (wzorcem) a stanem rzeczywistym, „Świetlica w Szkole” 2009, nr 3.
5.Frączek Z., Świetlica szkolna jako placówka opiekuńczo-wychowawcza, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2008, nr 8.
6.Hepner-Widło M., Co robić z dziećmi w świetlicy szkolnej?, „Wychowawca” 2007, nr 3.
7.Gajewska G., Bazydło-Stodolna K., Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy, Zielona Góra 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: