Pedagogika rodziny 2.3.07.D3.04-POPR
Treści merytoryczne wykładów obejmują analizę następujących zagadnień: rodzina jako grupa i instytucja opiekuńczo-wychowawcza; znaczenie rodziny w rozwoju i wychowaniu jednostki; pedagogika rodziny i jej miejsce w naukach pedagogicznych; przemiany współczesnej rodziny w kontekście postmodernizmu; więź emocjonalna w rodzinie i jej znaczenie dla wychowania dziecka; rodzice jako czynnik stymulacji rozwoju i wychowania dziecka; płaszczyzny analizy procesu wychowania w rodzinie.
Treści merytoryczne ćwiczeń dotyczą następujących obszarów tematycznych: typologie i funkcje współczesnej rodziny – tradycja i współczesne przeobrażenia; fazy rozwoju rodziny; role rodzicielskie i uwarunkowania ich realizacji; dziecko w rodzinie – granice i możliwości wychowania i kształtowania osobowości; rola matki i ojca w wychowawczym kształtowaniu dziecka; metody wychowania dziecka w rodzinie – wady i zalety; metoda wychowania bez porażek T. Gordona; zasady wychowawczego postępowania w rodzinie; kultura pedagogiczna rodziców; przemoc w rodzinie i jej konsekwencje dla dziecka; współpraca rodziny ze szkołą w kształtowaniu osiągnięć szkolnych dzieci i młodzieży; sytuacje trudne i kryzysowe w rodzinie – sposoby ich przezwyciężania; współczesne tendencje w polityce prorodzinnej państwa; możliwości pomocy i wsparcia społecznego rodziny.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice rodziny oraz dostrzega i rozumie ich źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńcza, pedagogika specjalna, pedagogika terapeutyczna itp.)
W2 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, zwłaszcza w zakresie relacji opiekuńczych i wychowawczych w środowisku rodzinnym
U1 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; funkcjonowania człowieka w różnych sytuacjach życiowych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej
U2 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów opiekuńczych, wychowawczych, rehabilitacyjnych i pomocowych mających miejsce w rodzinie, a także motywów i wzorów zachowania członków rodziny
K1 docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, szczególnie w rodzinie i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań opiekuńczych i wychowawczych na gruncie rodziny
K2 ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym na rzecz rodziny; jest gotowy do podejmowania wyzwań; wykazuje aktywność i odznacza się wytrwałością
Kryteria oceniania
wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, panelowa), „burza mózgów”, metoda projektu
zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych
zaliczenie z wykładów – egzamin pisemny
Literatura
1.Brągiel J., Kawula S., Janke A.W., Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, wydanie drugie poprawione i uzupełnione, Toruń 2022.
2.Adamski F., Rodzina: Wymiar społeczno-kulturowy, Kraków 2021.
3.Brągiel J., Górnicka B., (red.), Rodzicielstwo - wybrane aspekty funkcjonowania, Opole 2021.
4.Bakiera L., (red.), Rodzicielstwo – ujęcie interdyscyplinarne, Poznań 2020.
5.Bębas S., Adamczyk-Bębas W., Odpowiedzialne rodzicielstwo: współczesne wyzwania i zagrożenia, Kraków 2020.
6.Opozda D., Parzyszek M., Wychowanie w rodzinie w wybranych zagadnieniach pedagogicznych, Lublin 2019.
7.Tokarska U., Podnoszenie kompetencji wychowawczych rodziców dotyczących procesu wychowawczego dziecka w rodzinie : podręcznik dla studentów pedagogiki, nauczycieli i rodziców , Lublin 2017.
8.Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2016.
9.Wilk J., Pedagogika rodziny w teorii i praktyce, Lublin 2016.
10.Opozda D., Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów, Lublin 2012.
11.Olearczyk T.E., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków 2008.
12.Janke A.W., (red.), Pedagogika rodziny na progu XXI wieku: rozwój, przedmiot, obszary refleksji i badań, Wyd. Akapit, Toruń 2004.
13.Kornas-Biela D., (red), Oblicza ojcostwa, Lublin 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: