Rodzinne formy opieki zastępczej 2.3.07.D3.05-PORFO
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują zagadnienia dotyczące genezy i współczesnych paradygmatów w rodzinnych formach opieki zastępczej nad dzieckiem osieroconym w Polsce. Koncentrują się na szczegółowej charakterystyce poszczególnych form rodzinnej opieki zastępczej ze szczególnym uwzględnieniem:
• pieczy zastępczej (procedury tworzenia rodziny adopcyjnej, rodzaje i skutki adopcji, społeczne funkcje oraz pedagogiczne problemy funkcjonowania rodzin adopcyjnych, rozwiązanie adopcji - przyczyny i konsekwencje niepowodzeń adopcyjnych, zadania i formy pracy ośrodków adopcyjnych, społeczna percepcja rodzin adopcyjnych);
• prawno-organizacyjnych podstaw tworzenia i funkcjonowania poszczególnych rodzajów rodzin zastępczych (rodziny spokrewnione, zawodowe, niezawodowe), opiekuńczo-wychowawczych problemów wypełniania przez rodziny zastępcze ich funkcji opiekuńczo-wychowawczych;
• rodzinnych domów dziecka oraz wiosek dziecięcych SOS jako zastępczych form opieki rodzinnej;
• problemów reintegracji środowiska rodzin pochodzenia dzieci umieszczonych w rodzinnych formach pieczy zastępczej oraz procesu ich usamodzielniania;
• zadań i form pracy ośrodków pomocy społecznej, powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz organizacji społecznych w obszarze wspierania rodzin zastępczych.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1 posiada pogłębioną wiedzę nt. przyczyn oraz konsekwencji odebrania, ograniczenia lub zawieszenia władzy rodzicielskiej oraz umieszczania dzieci w rodzinnych formach pieczy zastępczej
W2 w pogłębionym stopniu zna i rozumie zasady funkcjonowania rodzinnych form opieki zastępczej
U1 w umiejętny sposób rozwiązuje problemy wychowanków rodzinnych form pieczy zastępczej – identyfikuje, interpretuje oraz wyjaśnia zjawiska związane z ich funkcjonowaniem
U2 potrafi pracować zarówno samodzielnie jak i w zespole – potrafi wejść w rolę uczestnika, obserwatora oraz lidera grupy
K1 oznacza się gotowością do inspirowania oraz organizowania działań na rzecz wspierania rodziny, dzieci i młodzieży w przezwyciężaniu życiowych trudności i problemów
K2 jest gotowy do przejęcia odpowiedzialności za swoje przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki
Kryteria oceniania
wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, panelowa), „burza mózgów”, metoda projektu
zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych
zaliczenie z wykładów – egzamin pisemny
Literatura
1. Matejek J., Rodzinna piecza zastępcza : teoretyczne aspekty funkcjonowania rodzin zastępczych, Kraków 2020.
2. Kaszubska-Dziergas P., Zaangażowanie ojców zastępczych w opiekę i wychowanie dzieci w rodzinnych domach dziecka, Opole 2020.
3. Kaszubska-Dziergas P., Tomczyk J. (red. naukowa), Rodzicielstwo zastępcze : w poszukiwaniu modelu wsparcia i animowania współpracy środowiskowej, Opole 2020.
4. Basiaga J., Zawodowa miłość. O opiece nad dziećmi w pogotowiach rodzinnych, Warszawa 2014.
5. Kolankiewicz M., (red.), Rodzinne domy dziecka - w stronę rozwoju kompetencji, Warszawa 2013.
6. Kozdrowicz E., (red.), Adopcyjne rodzicielstwo. Dylematy, nadzieje, wyzwania, Warszawa 2013.
7. Ruszkowska M., Rodzina zastępcza jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze, Warszawa 2013.
8. Ruszkowska M., Diagnoza rodzin zastępczych w obliczu dylematów współczesności, Warszawa 2013.
9. Żukiewicz A., Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Toruń 2011.
10. Gray D.D., Adopcja i przywiązanie. Praktyczny poradnik dla rodziców, Gdańsk 2010.
11. Róg A., Wioski Dziecięce SOS w Polsce. Funkcjonowanie w lokalnych społecznościach, Tarnobrzeg 2009.
12. Joachimowska M., Rodzicielstwo zastępcze. Idea – Problemy – Analizy – Kompetencje, Bydgoszcz 2008.
13. Winogrodzka L., Rodziny zastępcze i ich dzieci, Lublin 2007.
14. Brągiel J., Badora S., (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
15. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
16. Czasopisma w tym m.in.: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, „Pedagogika Społeczna”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: