Standardy opieki nad dzieckiem 2.3.07.D3.06-POSO
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują zagadnienia przybliżające:
•pojęcia związane ze standaryzacją usług opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci w różnych formach opieki rodzinnej i instytucjonalnej;
•pojęcie ewaluacji, jej cech, funkcji i obszarów;
•standardy kompetencji zawodowych kadr zatrudnionych w systemie opieki nad dzieckiem.
Student zostanie zaznajomiony z aktualnym modelem-wzorcem funkcjonowania (podstawowych dla polskiego systemu opieki) instytucji opieki nad dzieckiem, procedurami zbierania informacji o funkcjonowaniu instytucji opiekuńczo-wychowawczych i terapeutycznych, oceny jakości ich pracy oraz podstawowymi standardami w układzie:
•standardy opieki i edukacji w placówkach wychowania dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa;
•standardy opieki nad dzieckiem w szkole;
•standardy opieki nad dzieckiem w placówkach typu interwencyjnego oraz opieki socjalizacyjnej;
•standardy opieki zdrowotnej w placówkach oświatowo-wychowawczych i zakładach leczniczych.
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 ma podstawową wiedzę na temat modelu-wzorca funkcjonowania instytucji opieki nad dzieckiem i zasad opracowywania dla potrzeb tych placówek standardów opieki
W 2 ma uporządkowaną wiedzę na temat standardów opieki nad dzieckiem w różnych formach placówek opiekuńczo-edukacyjnych, formach opieki rodzinnej i instytucjonalnej
U 1 potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności opiekuńczej, wychowawczej, rehabilitacyjnej i terapeutycznej w obszarze opieki nad dzieckiem
U 2 potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizowania i interpretowania problemów standaryzacji oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych w instytucjach opieki nad dzieckiem
K 1 jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych mających na celu podnoszenie standardów opieki nad dzieckiem i wykazuje gotowość projektowania działań opiekuńczo-wychowawczych wobec dzieci umieszczonych w placówkach różnego typu
K 2 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebach podejmowania działań pedagogicznych w instytucjach sprawujących opiekę nad dziećmi. Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w obszarze standardów opieki nad dzieckiem
Kryteria oceniania
wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, panelowa), „burza mózgów”, metoda projektu
zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych, kolokwium zaliczeniowego
wykład - zaliczenie
Literatura
1.Kołaczkowski B., Ratajczak M., Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
2.Rościszewska-Woźniak M., (red.), Standardy jakości opieki i wspierania rozwoju dzieci do lat 3, Warszawa 2012.
3.Dzierzgowska I., Mierzenie jakości pracy szkoły: procedura, narzędzia, dokumentacja, Warszawa 2006.
4.Brągiel J., Badora S., (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
5.Kantowicz E., Praca socjalna w Europie. Inspiracje teoretyczne i standardy kształcenia, Olsztyn 2005.
6.Bogaj M., (red.), Problemy edukacji, standaryzacji, Kielce 2003.
7.Stóżyński K., Jakość pracy szkoły praktycznie, Warszawa – Łódź 2003.
8.Durda M., Maciejewska J., Jak badać i podnosić jakość pracy szkoły, Poznań 2002.
9.Polkowski T., Standardy systemu pomocy dziecku i rodzinie, Warszawa 1998.
10.Rościszewska-Woźniak M., Mierzenie jakości pracy przedszkola – Poradnik, Warszawa 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: