Systemy opieki nad dzieckiem i rodziną 2.3.07.D3.06-POSYO
Treści merytoryczne przedmiotu obejmują analizę socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych koncepcji systemowego ujęcia oddziaływań opiekuńczo-wychowawczych wobec dziecka i jego rodziny oraz zapoznanie z rysem historycznym kształtowania się poszczególnych koncepcji wychowania opiekuńczego oraz ogniw systemu opieki w Polsce. Treścią zajęć uczyni się również funkcje, cele i podstawy organizacyjno-prawne systemu opieki nad dzieckiem, wspieranie rodziny oraz podstawy systemu opieki zastępczej (zadania placówek opieki dziennej, placówek socjalizacyjnych, interwencyjnych, oświatowo-wychowawczych, rodzinnych form opieki zastępczej, placówek leczniczych, domów pomocy społecznej, ośrodków szkolno-wychowawczych, warsztatów terapii zajęciowej, internatów i burs).
Kierunek studiów
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 ma podstawową wiedzę na temat aktualnych kierunków reformowania systemu opieki nad dzieckiem i rodziną
W 2 ma elementarną wiedzę dotyczącą funkcji i podstaw organizacyjno-prawnych systemu opieki nad dzieckiem i rodziną
U 1 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do obszaru systemu opieki nad dzieckiem i rodziną
U 2 potrafi pracować w zespole, pełnić w nim różne role, przyjmować na siebie i wyznaczać innym zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w zakresie systemu opieki nad dzieckiem i rodziną
K 1 jest przygotowany do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych w obszarze opieki nad dzieckiem i rodziną
K 2 jest przekonany o sensie, wartości i potrzebach podejmowania działań pedagogicznych w instytucjach sprawujących opiekę nad dziećmi. Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą w obszarze systemu opieki nad dzieckiem i rodziną
Kryteria oceniania
wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, wykład z prezentacją multimedialną
ćwiczenia: analiza tekstów, dyskusja (wielokrotna, panelowa), „burza mózgów”, metoda projektu
zaliczenie ćwiczeń na ocenę na podstawie: frekwencji, aktywności na zajęciach, zaliczenia zadań indywidualnych i grupowych
wykład - zaliczenie
Literatura
1.Górnicka B., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej – wybrane zagadnienia. Podręcznik akademicki, Opole 2015.
2.Kołaczkowski B., Ratajczak M., Pomoc społeczna. Wybrane instytucje pomocy rodzinie i dziecku, Warszawa 2013.
3.Krajewska B., Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Kraków 2009.
4.Sadowska-Snarska C., Kierunki zmian w systemie instytucjonalnej opieki nad dzieckiem w Polsce, Białystok 2008.
5.Brągiel J., Badora S., (red.), Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, Opole 2005.
6.Racław–Markowska M., (red.), Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym, Warszawa 2005.
7.Badora S., Marzec D., (red.), System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, Kraków 2002.
8.Marzec D.K., Opieka nad dzieckiem w dobie przemian społecznych, Częstochowa 2004.
9.Brągiel J., Badora S., (red.), Formy pracy opiekuńczo-wychowawczej, Częstochowa 1997.
10.Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: