Kurs instytutowy: Kultura bezpieczeństwa w placówkach oświatowo-wychowawczych 2.3.07.Z3.06-POKI23
Treści merytoryczne przedmiotu, realizowane w ramach wykładów odnoszą się do szeroko rozumianych procesów warunkujących bezpieczne i higieniczne funkcjonowanie placówek edukacyjnych, w tym historia profilaktyki wypadkowej, funkcjonowania systemu BHP w Polsce oraz podstaw zarządzania bezpieczeństwem w placówkach; identyfikacją zagrożeń w środowisku szkolnym i oceną ryzyka zawodowego na stanowiskach dydaktycznych i administracyjnych w szkole; kształtowanie bezpiecznych warunków pracy i nauki dla nauczycieli i uczniów; szkoleń z zakresu BHP skierowanych do nauczycieli i innych pracowników szkoły; podstaw ergonomii w środowisku szkolny; zagadnieniem kreowania wizerunku bezpiecznej szkoły w otoczeniu lokalnym oraz zadań dyrektora szkoły – współczesnego menedżera oświaty; zagadnień związanych z funkcjonowaniem uczniów i nauczycieli we współczesnej szkole; obciążeń psychospołecznych nauczycieli i pedagogów w środowisku szkolnym; bezpieczeństwem i higiena pracy oraz nauki w trakcie edukacji zdalnej w okresie pandemicznym oraz ochroną przeciwpożarową w placówce edukacyjnej i procedurami ewakuacyjnymi.
Treści merytoryczne realizowane w ramach ćwiczeń i konsultacji dotyczą następujących zagadnień: regulacji prawnych oraz podstawowych zasad związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w placówkach oświatowo-wychowawczych; zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych przypadkach; wypadków przy pracy (pracownicy szkoły) oraz wypadków uczniowskich w środowisku szkolnym; organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży pod kątem BHP z perspektywy nauczyciela i wychowawcy; edukacja dla bezpieczeństwa jako przedmiotu w szkołach oraz edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym; bezpieczeństwa uczniów na lekcjach wychowania fizycznego; profilaktyki uzależnień (fizycznych i psychicznych) w placówkach edukacyjnych; agresywnych zachowań wśród uczniów i wobec nauczycieli; bezpieczeństwa uczniów i nauczycieli w cyberprzestrzeni; sytuacji uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach i na uczelniach wyższych
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna podstawowe definicje związane z zarządzaniem bezpieczeństwem i higieną pracy oraz nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_W01)
Student ma uporządkowaną wiedzę o roli dyrektora szkoły w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki dla uczniów i nauczycieli. (K_W15)
Student ma elementarną wiedzę o kulturze bezpieczeństwa w instytucjach edukacyjnych. (K_W17)
Umiejętności:
Student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień z zakresu bhp w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_U07)
Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk dotyczących kształtowania bezpiecznych i higienicznych warunków pracy i nauki w placówkach edukacyjnych. (K_U10)
Kompetencje społeczne:
Student ma przekonanie o wadze zachowywania się w sposób rozważny, dojrzały i zaangażowany w proces zarządzania bhp i nauki w placówkach oświatowo-wychowawczych. (K_K04)
Student jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w procesie identyfikacji, oceny i profilaktyki zagrożeń w placówkach edukacyjnych, a także do nawiązywania relacji z otoczeniem społecznym w celu promocji kultury bezpieczeństwa. (K_K07)
Kryteria oceniania
Wykłady - zaliczenie na podstawie obecności. Ocena z ćwiczeń na podstawie przygotowania i zaprezentowania projektu grupowego (prezentacji multimedialnej) oraz aktywności w trakcie zajęć.
Literatura
Abramowski M., Wójcik S., BHP w oświacie, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa 2020.
Graca T. (red.), Bezpieczna szkoła : założenia i realia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej im. Alcide de Gasperi w Józefowie, Józefów 2013.
Mirzejowski J. (i inni), Kultura bezpieczeństwa. Materiały pomocnicze dla szkół ponadgimnazjalnych, CIOP&PIB, Warszawa 2014.
Rudzińska Z., BHP w szkole. Obowiązki, odpowiedzialność, dokumentacja, Warszawa 2016.
Szafrański Z., BHP w szkole i przedszkolu, Biuro Euro-BHP - Szkolenia, Doradztwo i Wydawnictwo w Zakresie BHP Zbigniew Szafrański, Zelów 2011.
Tomaszewska R.(red.), Zarządzanie bezpieczeństwem w szkole: organizacja wychowania i opieki, sytuacje trudne i kryzysy. BHP, Wydawnictwo Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: