Etyka zawodu nauczyciela 2.3.08.D5.01-INPEZN
Wykład:
1. Etyka jako dyscyplina zajmująca się wartościami moralnymi.
2. Pojęcie wartości, ich sposoby istnienia, klasyfikacja wartości
3. Wartości i normy etyczne w zawodzie nauczyciela
4. Rola autorytetu – budowanie i kreowanie tożsamości zawodowej nauczyciela
5. Nauczyciel – zawód – misja – powołanie
6. Dylematy etyczne nauczycieli
Ćwiczenia:
W ramach przedmiotu omawiane będą następujące zagadnienia: Etyka jako dziedzina wiedzy. Etyka a prawo. Specyfika zawodu
nauczyciela. Etyka zawodowa a deontologia zawodu nauczycielskiego. Aksjologia nauczycielska. Moralność w zawodzie nauczyciela.
Etyczność jako warunek profesjonalizmu nauczycielskiego. Wartości budujące ethos zawodu nauczycielskiego. Nauczyciel jako zawód
zaufania publicznego. Prawa i obowiązki nauczyciela.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień
– postrzegania profesji nauczycielskiej jako zawodu bądź misji czy powołania; kwestii społecznej roli nauczyciela i determinantów
wyborów zawodu nauczycielskiego.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki, aksjologii nauczycielskiej i deontologii. (K_W01)
W 3 - Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych w pracy nauczyciela. (K_W19)
Umiejętności:
U 1 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych poglądów, wątpliwości dotyczących etycznego wymiaru zawodu nauczycielskiego. (K_U08)
U 2 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, związanymi z działalnością nauczyciela, w celu jej analizy, interpretacji i projektowania działań usprawniających wypełnianie roli zawodowej. (K_U10)
U 3 – Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji nauczycielskiej. (K_U12)
Kompetencje społeczne:
K 1 - Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się z zakresu zagadnień etyki zawodu nauczyciela.(K_K01)
K 2 – Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej profesji nauczycielskiej. (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie kolokwium (50%), aktywności na zajęciach (25%) oraz udziału w dyskusji (25%); zaliczenie z wykładu na podstawie
obecności
Literatura
1. Day C., Od teorii do praktyki: rozwój zawodowy nauczyciela, Gdańsk 2008.
2. Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Warszawa 2000.
3. Michalak J. (red.), Etyka i profesjonalizm w zawodzie nauczyciela, Łódź 2001.
4. Zając D., Etyka zawodu nauczycielskiego. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2011.red. M. Bajan, S. J. Żurek, Etyka nauczycielska, Wydaw. UMCS, Lublin 2011;
5. D. Zając, Etyczność pracy zawodowej nauczycieli,. Studium teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2018
6. W. Sawczuk, Po co etyka pedagogom?, Wydaw. Adam Marszałek, Toruń 2007
7. M. Środa, Etyka dla nauczycieli, Publikacja została sfinansowana ze środków Fundacji ,im. Friedricha Eberta, Przedstawicielstwo w Polsce - materiał format ebook
8. B. Dymara, M. Łopatkowa, M.Z. Pulinowa, A. Murzyn, Dziecko w świecie wartości. Cz. II., Poszukiwanie ładu umysłu i serca, Kraków 2010.
9. J. Madalińska-Michalak, Pedeutologia. Prawno-etyczne podstawy zawodu nauczyciela, Warszawa 2021.
10. M. Łobocki. Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: