Historyczne i współczesne kierunki pedagogiczne 2.3.08.D5.01-INPHW
1. Wychowanie w starożytnej Grecji
2. Wychowanie w starożytnym Rzymie
3. Oświata i szkolnictwo w wiekach średnich
4. Myśl pedagogiczna i szkolnictwo europejskie w XVII i XVIII wieku
5. Poglądy na rodzinę i dziecko w XIX i XX wieku
6. Polska rzeczywistość szkolna i działalność oświatowa w okresie zaborów: Okręg Szkolny Wileński, Okręg Warszawski.
7. Podstawowe pojęcia (kierunki pedagogiczne, szkoły pedagogiczne, pedagogie itd.)
8 Podstawowe paradygmaty i nurty myśli pedagogicznej.
9. Teoretyczne podstawy klasyfikacji kierunków pedagogicznych.
10. Pedagogika pozytywistyczna
11. Pedagogika kultury
12. Pedagogika personalistyczna
13. Pedagogika egzystencjalna
14. Pedagogika religii
15. Pedagogika nowego wychowania
16. Pedagogika pragmatyzmu
17. Pedagogika krytyczna
18. Pedagogika antyautorytarna
19. Pedagogika emencypacyjna
20. Pedagogika międzykulturowa
21. Pedagogika ekologiczna
22. Pedagogika negatywna
23. Pedagogika postmodernizmu
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
W 1 - zna podstawowe koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i społeczne, na których opierają się różne paradygmaty i kierunki w pedagogice;
W 2 - zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Umiejętności
U 1 - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi i założeniami poszczególnych kierunków, w celu analizowania i interpretowania bieżących problemów we własnej pracy edukacyjnej;
U 2- posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście perspektyw teoretycznych wywodzących się z różnych kierunków i szkół pedagogicznych
Kompetencje społeczne
K 1 - docenia znaczenie różnorodności podejść i kierunków w dyskursie pedagogicznym dla rozwoju i nieustannej renegocjacji więzi w środowiskach społecznych;
K 2 - dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własnymi przekonaniami , założeniami teoretycznymi i ich implikacjami praktycznymi, zarówno w pracy własnej, jak i w działalności edukacyjnej osób reprezentujących odmienne podejście do kwestii pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Studenci powinni uczestniczyć we wszystkich zajęciach. Podstawą zaliczenia ćwiczeń są oceny cząstkowe z referatów przygotowanych podczas zajęć, ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej oraz frekwencja na zajęciach.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
1) Obecność na wykładach - min. 50% obecności na zajęciach - brak skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu,
2) Zaliczenie egzaminu z przedmiotu:
Egzamin online (platforma Teams) - test wielokrotnego wyboru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Kot S., Historia wychowania t. 1-2. Warszawa 1994.
Darus J., Terlecki R., Historia wychowania. Wiek XIX i XX. Kraków 2005.
Śliwerski B., Współczesna myśl pedagogiczna – znaczenia, klasyfikacje, badania. Kraków 2009.
Śliwerski B. (red.), Pedagogika – podstawy nauk o wychowaniu, tom 1.
Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: