Pedagogika porównawcza 2.3.08.D5.01-INPPEP
Treści merytoryczne przedmiotu (wykładów) obejmują analizę następujących zagadnień: historyczne kształtowanie się instytucji szkoły i systemów edukacyjnych, przemiany polskiego systemu oświaty po drugiej wojnie światowej, determinanty (polityczne, społeczne, ekonomiczne, kulturowe, demograficzne, geograficzne) funkcjonowania współczesnych systemów edukacyjnych, reformę polskiego systemu Edukacji XX i XXI wieku, a także dorobek pedagogiki porównawczej jako dyscypliny pedagogicznej zajmującej się analizą i porównywaniem systemów edukacyjnych.
Treści merytoryczne realizowane w ramach kontaktowych godzin projektowych (ćwiczenia i konsultacje) dotyczą następujących zagadnień: Reformy polskiego systemu edukacji przełomu XX i XXI w.; Reforma Systemu Edukacji z 2017 r.;
Pozycja społeczno-zawodowa nauczycieli w Polsce i w wybranych krajach europejskich; Realizacja obowiązku szkolnego w Polsce i w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich; Wychowanie przedszkolne w Polsce i w wybranych krajach; Kształcenie podstawowe w Polsce i w wybranych krajach;
Kształcenie średnie w Polsce i w wybranych krajach; System szkolnictwa wyższego w Polsce i w wybranych krajach - modele; Edukacja niepubliczna w Polsce i w wybranych krajach; Edukacja domowa w Polsce i za granicą;
Edukacja dla mniejszości narodowych i etnicznych – wyzwanie dla współczesnej Europy
Literatura uzupełniająca
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – ma uporządkowaną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych (K_W02)
W 2 – ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (K_W05)
W 3 – ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach (K_W10)
Umiejętności:
U 1 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych (K_U08)
Kompetencje społeczne:
K 1 - docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga (K_K03)
K 2 - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne (K_K07)
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie wykonania i zaprezentowania projektu indywidualnego (50%) kolokwium pisemnego (50%), zaliczenie z wykładów na podstawie obecności
Literatura
1. Hejnicka-Bezwińska T., O zmianach w Edukacji. Konteksty, zagrożenia i możliwości, Bydgoszcz 2000.
2. Potulicka E., Rutkowiak J., Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków 2010.
3. Potulicka E., Hildebrand-Wypych D., Czech-Włodarczyk C. (red.), Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2013.
4. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: