Podstawy edukacji społeczno-przyrodniczej 2.3.08.D5.03-INPPES
Wykład:
Teoretyczne podstawy edukacji przyrodniczej i społecznej, jej miejsce w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym (założenia programowe, ogólny zakres pojęcia środowiska i jego rola w kształcenia wczesnoszkolnego, polisensoryczność poznania, poznanie bezpośrednie, pośrednie, przeżywanie, doświadczanie,sfery pozytywnego stosunku człowieka do środowiska społecznego i przyrodniczego: sfera poznawcza, emocjonalna, behawioralna, duchowa.)
Przestrzenie życiowe w edukacji społecznej dzieci (przestrzeń społeczna, ekonomiczna, przyrodnicza, geograficzna, kulturalna, temporalna; inherencja środowiska).
Wspieranie postawy prośrodowiskowej dzieci w młodszym wieku szkolnym (struktura zdobywania wiedzy przyrodniczej, metody, formy organizacyjne procesu kształcenia środowiskowej, aspekty edukacji środowiskowej).
Rola nauczyciela w edukacji społecznej i przyrodniczej środowiskowej dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym ( refleksyjność nauczyciela, nauczyciel a pedagogika przeżywania).
Edukacja ekologiczna jako nierozerwalny element edukacji przyrodniczej( Nurt ekologii płytkiej i głębokiej, postawa proekologiczna, ,kultura ekologiczna, świadomość ekologiczna).
Edukacja społeczna dzieci (Dziecko wśród ludzi, przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie, praca ludzi w rożnych zawodach – produkcja i wytwarzanie, zyski i straty)
Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie)
Poznawanie przeszłości – treści historyczne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Edukacja regionalna w procesie kształcenia i wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym i w wieku przedszkolnym, (regionalizm, podstawy teoretyczne, zwyczaje i obrzędy kultywowane w środowisku dzieci ).
Wychowanie patriotyczne dzieci w wieku przedszkolnym lub w młodszym wieku szkolnym (refleksja na temat patriotyzmu)
Ćwiczenia:
Edukacja przyrodnicza i społeczna w wychowaniu przedszkolnym i w kształceniu wczesnoszkolnym (analiza porównawcza treści programowych oraz przykładowych programów nauczania, wybranych pakietów podręcznikowych, omówienie wybranych metod, form i roli środków dydaktycznych w działaniach edukacyjnych)
Edukacja przyrodnicza , społeczna dzieci jako tło i element ich życia oraz przedmiot zainteresowań ( Grupowy projekt edukacyjny dla dzieci w wieku przedszkolnym lub w młodszym wieku szkolnym na temat: Cztery pory roku, Las, Flora, Fauna)
Edukacja ekologiczna dzieci jako siła i środek integrujący w odformalizowaniu, uatrakcyjnieniu i wzbogaceniu procesu kształcenia (Formy ochrony przyrody na przykładzie ochrony Żywiołów : Woda, Ziemia, Powietrze)
Nauczyciel przedszkola i klas początkowych jako człowiek otwartego umysłu, dokonujący integracji pomiędzy dzieckiem, przyrodą, społecznością lokalną i wartościami, prezentacja na wybranych przykładach.
Edukacja patriotyczna dzieci w wieku przedszkolnym iw młodszym wieku szkolnym
(symbole narodowe w edukacji dzieci, herby, świat rzeczywisty a świat baśni i legend, dyskusja na temat patriotyzmu, jestem Polakiem, Europejczykiem, symbolika narodowa jako wartość). )
Rola edukacji regionalnej w wychowaniu przedszkolnym dzieci i w kształceniu wczesnoszkolnym,( przegląd zwyczajów ludowych kultywowanych w regionie, dziecko wrażliwym obserwatorem świata otaczającego)
Ewaluacja kształtująca - omówienie oraz ocena przebiegu prowadzonych zajęć. Refleksje w zespołach i na forum grupy .
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student: Posiada szeroką wiedzę pedagogiczną wspomagającą rozumienie oraz wspieranie kreatywnych procesów nauki poprzez budowanie i stymulowanie pozytywnego stosunku dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym do otaczającego ich środowiska przyrodniczego, społecznego;
W2 - Wie na czym polegają związki dziecka z otaczającym go środowiskiem w kontekście polisensorycznego poznania elementów składowych środowiska przyrodniczego i społecznego, jego struktury, wzajemnych powiązań i wartości zapewniających konstruktywne wchodzenie w dialog z uczniami;
W3 - Ma wiedzę z zakresu edukacji przyrodniczej, społecznej, środowiskowej, której zadaniem jest zaspokajanie potrzeby budzenia zaciekawienia światem, rozwijanie potrzeby doświadczania i przeżywania świata, wyrażania uczuć, uczestnictwa w samodzielnym rozwiązywaniu problemów przyrodniczych i ekologicznych, społecznych i etycznych inspirujących do planowania i organizacji własnej pracy
U 1 - Student: Potrafi dobierać, tworzyć i modyfikować materiały z edukacji przyrodniczej i społecznej w celu budowania pozytywnego stosunku dzieci do otaczającego ich środowiska oraz rozbudzania ich zainteresowań.
U 2 - Potrafi samodzielnie i sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi z edukacji środowiskowej , społecznej w celu projektowania i realizowania działań kreatywnych, innowacyjnych, praktycznych w sferze edukacyjnej dzieci .
U 3 - Potrafi zaprojektować rozwiązania edukacyjne dotyczące edukacji przyrodniczej, społecznej, ekologicznej, regionalnej i patriotycznej, tzn. wybrać sposób postępowania, dobrać środki i metody pracy, opracować autorskie programy działań edukacyjnych,
K1 - Student: Posiada określoną wrażliwość związaną z ochroną współczesnych przestrzeni środowiskowych, dzieci w młodszym wieku szkolnym i przedszkolnym kierując się szacunkiem dla godności każdego człowieka i jego najbliższego środowiska przyrodniczego i społecznego ,
K 2 - Wykazuje zaangażowanie w zakresie realizacji różnorodnych działań w zespole, pełnienie różnych ról promujących prośrodowiskowy, proekologiczny styl życia, poszanowanie tradycji i podejmowanie współpracy na rzecz środowiska lokalnego.
K 3 -Jest świadomy własnego wpływu na jakość środowiska przyrodniczego i społecznego poprzez projektowanie rozwiązań edukacyjnych i budowanie wzajemnych relacji opartych na zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia i wychowania
Kryteria oceniania
Metody pracy :dyskusja, "burza mózgów", metoda sytuacyjna, metoda projektów, wykład
KRYTERIA OCENY:
Ocena 5.0
Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne, wyjątkowo duża aktywność na zajęciach, bardzo dobrze zainicjowane, opracowane, wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji środowiskowej i społeczno - przyrodniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym oraz roli środowiska w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach. Wzorowo zdany egzamin .
Ocena 4,5
Kryteria zawarte w ocenie bardzo dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 4.0
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na dobrym poziomie. Duża aktywność na zajęciach, dobrze wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji środowiskowej oraz społeczno- przyrodniczej dzieci w młodszym wieku szkolnym i roli środowiska w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach. Pozytywne zaliczenie i dobrze zdany egzamin.
Ocena 3,5
Kryteria zawarte w ocenie dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 3.0
Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na przeciętnym poziomie . Nikła aktywność na zajęciach, wykonane i zaprezentowane prace wymagają wielu poprawek i uzupełnień: projekt grupowy, na zadowalającym poziomie, nikły udział w działaniach praktycznych. Brak udziału w dyskusjach. Egzamin zdany na poziomie zadowalającym.
Ocena2.0
Niezadowalająca wiedza bądź jej brak, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na bardzo niskim poziomie . Brak aktywności na zajęciach, wykonane i zaprezentowane prace (lub też ich brak) mają charakter odtwórczy i są na bardzo niskim poziomie merytorycznym i metodycznym, brak uczestnictwa w projekcie grupowym, brak udziału w dyskusji.
Literatura
Bałachowicz, K. V. Halvorsen K. V., A. Witkowska-Tomaszewska Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, (red.),Warszawa 2015.
J. Bałachowicz, L. Tuszyńska (red.), Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, , Warszawa 2015.
Budniak A., Środowisko społeczno-przyrodnicze w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Impuls Kraków 2009.
Dymara B. /red./, Dziecko w świecie przyrody, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.
Dymara B., Korzeniowska W., Ziemska Fr., Dziecko w świecie tradycji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002
Gołębniak D. /red /, Uczenie metodą projektów, W S i P, Warszawa 2002.
Konopnicka I., Przestrzeń edukacyjna współczesnej szkoły w kontekście edukacji środowiskowej dzieci w młodszym wieku szkolnym, w: G. Kapica, I. Konopnicka, G. Kryk, K.Solich,(red.), Dzieciństwo czyni człowieka. Wybrane zagadnienia edukacji elementarnej, Racibórz 2016.
Parczewska T. Edukacja ekologiczna w przedszkolu, Lublin 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: