Metodyka edukacji technicznej w przedszkolu i klasach I-III 2.3.08.D5.06-INPMET
Wykłady
1. Założenia kształcenia technicznego w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
2. Edukacja techniczna jako czynnik wspomagający rozwój dziecka
- rozwijanie cech osobowości, sprawności manualnych i technicznych
3. Kształcenie myślenia i wyobraźni technicznej
4. Kształtowanie umiejętności rozwiazywania problemów konstruktywnych i technicznych
5. Etapy, metody i formy projektowania działań technicznych dziecka i ucznia klas I-III
6. Kompetencje i rola nauczyciela w wychowaniu dzieci do techniki
Warsztaty
1. Cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
2. Zasady kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III
3. Metody kształcenia ogólnotechnicznego dzieci i uczniów klas I-III
4. Zadania techniczne jako podstawowa forma realizacji programu, pojęcie i typy zadań, wiązanie zadań technicznych o różnym charakterze
5. Zabawy manipulacyjne podstawą rozwoju wyobraźni technicznej – operacyjnej dzieci w wieku przedszkolnym
6. Wyobraźnia jako komponent myślenia technicznego
7. Stymulacja i rozwój zainteresowań technicznych uczniów w młodszym wieku szkolnym
8. Materiały i niektóre czynności technologiczne przy ich obróbce
9. Narzędzia pracy w procesie kształcenia ogólnotechnicznego w przedszkolu i w klasach I-III
10. Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć szkolnych – funkcje, przedmiot, kryteria, metody
11. Tematyka wybranych zajęć technicznych w przedszkolu i w klasach I-III
Scenariusze zajęć technicznych w przedszkolu i w klasach I-III
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W 1 – Posiada wiedzę teoretyczną dotycząca projektowania działań technicznych dzieci i uczniów klas I-III
W 2 – Zna założenia teoretyczne dotyczące wykorzystywania zabaw manipulacyjnych, konstrukcyjnych oraz zadań technicznych jako treściowej formy nauczania techniki
W 3 – Zna zasady, metody, formy pracy w kształceniu ogólnotechnicznym ze zwracaniem uwagi na indywidualne możliwości ucznia
UMIEJĘTNOŚCI:
U 1 – posiada umiejętności dotyczące projektowania różnorodnych działań technicznych dzieci i uczniów
U 2 – posiada umiejętności samodzielnego planowania i wykorzystania w praktyce edukacyjnej, własnych projektów działalności technicznej dziecka i ucznia
U 3 – posiada umiejętność kształcenia myślenia i rozwijania zainteresowań technicznych dzieci i uczniów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K 1 –kompetencje dotyczące kształtowania postaw społecznych poprzez aktywne zaangażowanie i uczestnictwo w różnych formach działalności technicznej
K 2 –kompetencje dotyczące rozwijania takich cech osobowych jak wrażliwość, obowiązkowość, wytrwałość, sumienność
K 3 –kompetencje dotyczące samodzielności i efektywnego myślenia oraz zastosowania tych umiejętności w życiu codziennym
Kryteria oceniania
OPRACOWANIE KONSPEKTU ZAJĘĆ Z ZAKRESU EDUKACJI TECHNICZNEJ W PRZEDSZKOLU LUB KLASACH i-III, PRZEPROWADZENIE ZAJĘĆ
EGZAMIN PISEMNY
Literatura
• Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym, Wydawnictwo Kolegium Karkonoskiego, Jelenia Góra 2010.
• Drost - Rudnicka M.: Edukacja techniczna – zaniedbany obszar kształcenia wczesnoszkolnego. [W:] Edukacja małego dziecka. Tom 2. Wychowanie i kształcenie w praktyce. Red. E.Ogrodzka – Mazur, U.Szuścik, M.Zalewska-Bujak, Cieszyn – Kraków 2010
• Furmanek W., Nauczanie techniki w klasach początkowych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1992.
• Furmanek W., Podstawy wychowania technicznego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1987.
• Gałązka E., Mastalerz E., Ewaluacja osiągnięć uczniów z techniki informatyki, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2002.
• Pochanke H., Dydaktyka techniki, Warszawa 1985
• Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, red. E. Gruszczyk-Kolczyńska, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: