Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III 2.3.08.D5.06-INPMSP
Wykład:
Znaczenie przestrzeni edukacyjnych w życiu i edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Edukacja przyrodnicza i społeczna w przedszkolu i klasach I-III (analiza pod kątem treści przyrodniczych, społecznych, ekologicznych i regionalnych; aktywizacja, ocenianie dokonań edukacyjnych dzieci).
Edukacja przyrodnicza dziecka jako tło i element jego życia oraz przedmiot zainteresowań (związki dziecka wieku przedszkolnym i w młodszym wieku szkolnym z przyrodą,środowiskiem lokalnym w kontekście maksymy „festina letne”, środowisko życia człowieka- mapa myśli, metody i formy pracy stosowane w edukacji społeczno- przyrodniczej na wybranych przykładach).
Nauczyciel klas początkowych jako człowiek otwartego umysłu, dokonujący integracji pomiędzy dzieckiem, przyrodą, i wartościami (obecnymi w środowisku przyrodniczym, kulturowym i społecznym).
Edukacja ekologiczna dzieci jako siła i środek integrujący w odformalizowaniu, uatrakcyjnieniu i wzbogaceniu procesu kształcenia. Antropocen, (współpraca z fundacjami i stowarzyszeniami proekologicznymi, formy ochrony przyrody w najbliższym środowisku przyrodniczym, społecznym).
Założenia metodyki regionalizmu edukacyjnego, kapitał kulturowy,Tradycje, zwyczaje i obrzędy ludowe jako przykład wrastania w kulturę wrastanie w kulturę.
Ćwiczenia
Metody i formy pracy charakterystyczne dla edukacji przyrodniczej i społecznej ( na wybranych przykładach, obserwacja, doświadczenie, pokaz, pomiar,
eksperyment przyrodniczy, doświadczenia poszukujące, dialog edukacyjne, itp; formy pracy pozalekcyjnej i pozaszkolnej, ścieżki dydaktyczno-przyrodnicze,
wycieczki, zajęcia w terenie).
Fauna i flora otaczająca dzieci jako naturalne środowisko ich rozwoju (Projekty i scenariusze edukacyjne np.: W krainie kwiatów, Poczta, Dzikie zwierzęta i myśliwi itp.).
Przyroda w edukacji, społecznej, patriotycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym ( przestrzeń temporalna dzieci w młodszym wieku szkolnym na przykładzie projektu edukacyjnego: Moje miasto/ wieś/ szkoła; symbole narodowe w edukacji dzieci).
Praktyczna realizacja metodą projektów następujących zagadnień: Żywioły (woda, powietrze, ziemia), Pory roku (wiosna, lato, jesień, zima) i ich znacznie w wprowadzaniu dzieci w środowisko przyrodnicze, kulturowe i społeczne.
Edukacja społeczna dzieci (Dziecko wśród ludzi, przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie, praca ludzi w rożnych zawodach – produkcja i wytwarzanie, zyski i straty)
Przedmioty w otoczeniu dziecka i ich poznawanie bezpośrednie i pośrednie.
Rola regionalizmu w edukacji przyrodniczej i społecznej dzieci: przegląd zwyczajów ludowych kultywowanych w regionie, dziecko wrażliwym obserwatorem świata otaczającego.
Budowanie postawy proekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym
(merytoryczne i metodyczne przygotowanie cyklu działań praktyczny)
Ewaluacja kształtująca - omówienie oraz ocena przebiegu prowadzonych zajęć. Refleksje w zespołach i na forum grupy
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
W1- Zna terminologię używaną w ekologii, ekofilozofii, edukacji ekologicznej i wykazuje rozumienie jej i zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych.
W2- Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o edukacji ekologicznej, jej źródłach, ukierunkowaną metodycznie na budowanie postawy proekologicznej i konstruowania osobowości ekologicznej;
W3- Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą celów, struktury, powiązań i funkcjonowania instytucji promujących i wspierających edukację ekologiczną oraz zachowania proekologicznych dzieci i młodzieży.
U1-Potrafi wykorzystać i integrować źródła naukowe z zakresu ekologii w opracowaniu zagadnień i szukaniu odpowiedzi na problemy dotyczące opisu i wyjaśniania różnych zjawisk związanych z ekologicznym stylem życia, budowaniem zachowań proekologicznych i propagowaniem idei ekologizmu.
U2- Potrafi wybrać i zastosować sposób postępowania do projektowania strategii działań proekologicznych promujących ekologiczny styl życia, oraz potrafi wdrażać je w życie;
U3 - Potrafi pracować w zespole ustalając cele działania związane z propagowaniem ekologicznego stylu życia jednostki i społeczeństwa
K1- Jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych w środowisku szkolnym wykazując aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych programów proekologicznych
K2- Ma przekonanie o profesjonalnym, refleksyjnym i etycznym zachowaniu w kwestiach dotyczących propagowania idei ekologizmu i propagowaniu ekologicznego stylu życia
K3-Jest gotowy do aktywnego uczestnictwa, współpracy i komunikowania się w grupach, zespołach i fundacjach oraz organizacjach propagujących edukację ekologiczną wśród dzieci i młodzieży.
Kryteria oceniania
Ocena 5.0
Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne, wyjątkowo duża aktywność na zajęciach, bardzo dobrze zainicjowane, opracowane, wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym i roli ekologii w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach.
Ocena 4,5
Kryteria zawarte w ocenie bardzo dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 4.0
Wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na dobrym poziomie. Duża aktywność na zajęciach, dobrze wykonane i zaprezentowane prace: projekt grupowy dotyczący edukacji ekologicznej dzieci w młodszym wieku szkolnym i roli ekologii w edukacyjnej przestrzeni interakcyjnej, działania praktyczne oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach i w dyskusjach.
Ocena 3,5
Kryteria zawarte w ocenie dobrej budzą w niektórych obszarach uzasadnione zastrzeżenia oceniającego.
Ocena 3.0
Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na przeciętnym poziomie . Nikła aktywność na zajęciach, dobrze wykonane i zaprezentowane prace wymagają wielu poprawek i uzupełnień: projekt grupowy, na zadowalającym poziomie, nikły udział w działaniach praktycznych.
Ocena2.0
Niezadowalająca wiedza bądź jej brak, umiejętności i kompetencje społeczne i personalne oraz umiejętności kooperatywne na bardzo niskim poziomie . Brak aktywności na zajęciach, wykonane i zaprezentowane prace (lub też ich brak) mają charakter odtwórczy i są na bardzo niskim poziomie merytorycznym i metodycznym, brak uczestnictwa w projekcie grupowym, brak udziału w dyskusji.
Metody Odpowiedzi ustne, wykonanie zadania praktycznego, metoda projektów(prezentacja , opracowanie pisemne, udział w dyskusji
Literatura
Bałachowicz J . K. V. Halvorsen K. V., A. Witkowska-Tomaszewska Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli. Perspektywa teoretyczna, (red.),Warszawa 2015.
Bałachowicz J., L. Tuszyńska (red.), Edukacja przyrodnicza w terenie. W stronę pedagogiki zrównoważonego rozwoju, Warszawa 2015.
Budniak A., Środowisko społeczno-przyrodnicze w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Impuls Kraków 2009.
Dymara B. /red./, Dziecko w świecie przyrody, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000.
Dymara B., Korzeniowska W., Ziemski, Fr., Dziecko w świecie tradycji, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2002
Grzyb B., Pituła B. Metodyka edukacji społeczno-przyrodniczej w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym- ćwiczenia, Wyd. Adam Marszałek, 2021.
Konopnicka I., Przestrzeń edukacyjna współczesnej szkoły w kontekście edukacji środowiskowej dzieci w młodszym wieku szkolnym, w: G. Kapica, I. Konopnicka, G. Kryk, K. Solich,(red.), Dzieciństwo czyni człowieka. Wybrane zagadnienia edukacji elementarnej, Racibórz 2016.
Konopnicka I., Wizja przestrzeni edukacyjnej postulowanej przez dzieci w młodszym wieku szkolnym, w: Edukacja XXI wieku.(red.) Starik N., Zduniak A, Wyd. WSB Poznań 2016.
Konopnicka I., Regionalizm edukacyjny w kształceniu wczesnoszkolnym/w:/ Nowik J., /red./ W kręgu edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Nowik, Racibórz- Opole 2011.
Parczewska T. Edukacja ekologiczna ,Lublin 2009.
Konopnicka I., Plastyczny obraz szkoły w marzeniach dzieci w młodszym wieku szkolnym, W: Wczesna Edukacja Dziecka. Teoria i praktyka, red. E. Smak, E. Jędrzejowska, I. Konopnicka, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018.
Parlak M, Edukacja przyrodniczo-ekologiczna dzieci w wieku przedszkolnym, Osobista aktywność dziecka, Warszawa 2019.
Płóciennik E., Just M., Dobrakowska A., Metoda i wyobraźnia, Lekcje twórczości w klasie 1, 2,3, T. I, II,III, Wyd. Difin, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: