Diagnoza holistyczna i praca z dzieckiem lub uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (A) 2.3.08.D5.07-INPDHA
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Realizowany w terenie
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 – posiada uporządkowaną wiedzę w zakresie diagnostyki pedagogicznej i diagnozowania specyficznych potrzeb edukacyjnych, obejmującą terminologię i założenia teoretyczne; zna przedmiot, cele i zadania diagnostyki pedagogicznej i diagnozy holistycznej dziecka.
W 2 – posiada wiedzę w zakresie struktury diagnozy holistycznej, metod oraz narzędzi diagnozowania i oceniania uczniów, zasad planowania i organizowania postepowania diagnostycznego adekwatnie do potrzeb edukacyjnych dziecka.
W 3 – posiada pogłębioną wiedzę na temat diagnozowania i oceniania środowiska przedszkolnego i szkolnego oraz kompetencji nauczyciela i projektowania własnej ścieżki rozwoju.
Umiejętności:
U 1 – potrafi analizować i oceniać przydatność różnych metod diagnostycznych właściwych dla poszczególnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dziecka.
U 2 – potrafi i wybrać i zastosować metody i narzędzia diagnostyczne właściwe do efektywnego rozpoznania potrzeb i zainteresowań oraz określenia warunków kształcenia i rozwoju ucznia oraz skonstruować narzędzia oceny dziecka
U 3 – potrafi i zaprojektować i przeprowadzić w praktyce całościową diagnozę ucznia, jego potrzeb i zainteresowań o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zinterpretować wyniki diagnozy oraz określić wymagania edukacyjne oraz wskazania terapeutyczne.
Kompetencje społeczne:
K 1 – angażuję się we współpracę z uczestnikami procesu edukacji, wspierając wielostronny rozwój dziecka oraz z podmiotami mającymi znaczenie w diagnozie całościowej dziecka.
K 2 – dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne, które związane z procesem diagnozowania specjalnych potrzeb edukacyjnych, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Literatura
1. Braun-Gałkowska M., Rysunek projekcyjny, Wyd. WAM, Kraków 2017.
2. Górniewicz E., Diagnozowanie trudności w czytaniu i pisaniu, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2017.
3. Jarosz E., Wysoka E., Diagnoza psychopedagogiczna – podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2006.
4. Oleńska-Pawlak T., Podstawy procesu diagnozowania dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W: M. Klaczak, P. Majewicz (red.), Diagnoza i rewalidacja indywidualna dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Kraków 2006.
5. Plopa M., Psychologia rodziny. Teoria i badania, Wyd. „Impuls”, Kraków 2007.
6. Pilecka W., Bidziński K., Pietrzkiewicz M. (red.), O poznawaniu siebie i świata przez dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, Kielce 2008.
7. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.
8. Słupek K., Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Dostosowanie wymagań, Gdańsk 2018.
9. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
10. Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna: nowe obszary i rozwiązania, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2013.
11. Wyczesany J., Mikrut A., Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: