Integracja wiedzy i umiejętności dzieci w klasach I-III 2.3.08.D5.07-INPIWU
Wykład
Pojęcie integracji w edukacji wczesnoszkolnej. Przegląd koncepcji integracji w edukacji. Psychologiczne, pedagogiczne i socjologiczne podstawy integrowania wiedzy i umiejętności dziecka. Typy wiedzy i warunki jej integrowania. Wiedza w szkole, konstruowanie wiedzy. Koncepcje roli zawodowej nauczyciela i koncepcje roli ucznia a zadania integrowania wiedzy i umiejętności uczniów. Dyskursy edukacji wczesnoszkolnej. Podstawy metodologiczne kształcenia integralnego.
Ćwiczenia
Integracja wiedzy i umiejętności uczniów a podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – I etap edukacyjny. Zadania zintegrowane w edukacji wczesnoszkolnej. Projektowanie edukacji zintegrowanej. Integrowanie wiedzy i umiejętności ucznia. Język w edukacji zintegrowanej, rozwijanie myślenia pytajnego. Rozwijanie myślenia uczniów. Myślenie krytyczne w edukacji zintegrowanej. Praca metodą projektu. Przestrzeń szkolna a warunki integracji wiedzy i umiejętności.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W 1 - Student zna i rozumie koncepcje wspierania rozwoju ucznia i zadania edukacji wczesnoszkolnej w tym zakresie;
W 2 – rozumie na czym polega konstruowanie wiedzy w klasach I-III szkoły podstawowej;
W 3 - zna zasady integrowania wiedzy i umiejętności uczniów klas I-III.
Umiejętności:
U 1 - Student potrafi kształtować środowisko rozwoju uczniów z nastawieniem na ich integralny podmiotowy rozwój;
U 2 - potrafi organizować działania edukacyjne nastawione na konstruowanie wiedzy uczniów klas I-III, integrować różne typy wiedzy oraz sposoby uczenia się;
U 3 - potrafi dobierać i modyfikować treści nauczania, środki oraz strategie edukacyjne;
U 4 - potrafi wykorzystywać w praktyce różne sposoby organizowania środowiska uczenia się sprzyjające integracji wiedzy i umiejętności ucznia.
Kompetencje społeczne:
KS 1 – Student jest przygotowany do podejmowania działań prowadzących do integralnego rozwoju uczniów i przyjęcia odpowiedzialności za te działania;
KS 2 – jest gotowy do wspierania uczniów w budowaniu wartościowych społecznie postaw;
KS 3 – jest gotowy do włączania wszystkich podmiotów procesu kształcenia w działania sprzyjające efektywności uczenia się oraz budowania relacji zaufania miedzy nimi.
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji 30%,
Aktywność na zajęciach 40%
Projekty grupowe 30%
Literatura
1. Bernstein B., Odtwarzanie kultury, Warszawa 1990.
2. Dernowska U., Działania nauczyciela a wiedza pojęciowa uczniów, Warszawa 2008.
3. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2002.
4. Klus-Stańska d., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Gdańsk 2014.
5. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustowska M., Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Warszawa 2009.
6. Klus-Stańska D., Szymański J., Szymański M., Renesans (?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego, Warszawa 2003.
7. Nowak-Łojewska A., Zintegrowane zadania w edukacji wczesnoszkolnej, Kraków 2004.
8. Żytko M. (red.), Kształcenie zintegrowane. Problemy teorii i praktyki, Warszawa 2002.
9. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej – I etap edukacyjny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: