Wybrane zagadnienia pedagogiki społecznej 2.3.08.Z5.01-INPWZP
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta: z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej; student nabywa wiedzę o historycznych, teoretycznych i społecznych kontekstach powstawania przedmiotowej subdyscypliny, wiedzę o funkcjonowaniu podstawowych grup społecznych (rodzina, szkoła, środowisko lokalne, środowisko kulturowe, patologie społeczne); wiedzą o aspektach merytorycznych, aksjologicznych, metodycznych i diagnostycznych pracy i roli pedagoga społecznego - funkcje, zadania, kompetencje; z zadaniami nauczyciela i szkoły jako podmiotów i instytucji interweniujących i wspomagających, kompensujących trudna socjalna i społeczna sytuacje ucznia i jego rodziny.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii i teoretycznej siatki pojęciowej pedagogiki społecznej.
Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad, metodach działań wychowawczych, interwencyjnych, wspomagających podejmowanych przez pedagogów społecznych czy pracowników socjalnych
Umiejętności:
U 1 – Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i propozycji metodycznych przydatnych w pracy nauczyciela z rodziną ucznia/podopiecznego, która wymaga wsparcia lub interwencji socjalnej
U 2 – Student potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej adekwatnie do omawianego problemu społecznego i projektowanych działań pedagogicznych.
U 3 – Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy moralno-etyczne właściwe profesji pedagoga społecznego.
Kompetencje społeczne:
Student ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, odpowiedzialnie przygotowuje się do pracy oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się z zakresu zagadnień pedagogiki społecznej i współczesnych problemów społecznych rodziny, grup dysfunkcyjnych, wykluczonych społecznie.Student empatycznie ustosunkowuje się do osób i grup, które wymagają pomocy społecznej, są ofiarami np. niebezpiecznych, krytycznych wydarzeń losowych o charakterze naturalnym czy zjawisk, których źródłami mogą być czynniki natury politycznej, społecznej, ekonomicznej, kulturowej.
Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy moralno-etyczne i przestrzegania zasad etyki pracy społecznej, pracy socjalnej.
Kryteria oceniania
wykłady egzamin
ćwiczenia - zaliczenie z oceną składowe oceny: obecność i aktywność podczas zajęć - udział w dyskusji, zadanie grupowe - prezentacja, zadanie indywidualne - praca pisemna
Literatura
M. Cichosz, Pedagogika społeczna. Zarys problematyki, "Impuls", Kraków 2014
M. Cichosz, O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia - wybór tekstów z badań własnych, "IMPULS", Kraków 2016
S. Kawula, Pedagogika społeczna dzisiaj i jutro, Akapit, Toruń 2012.
Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, (red.) T. Pilch, I. Lepalczyk, Wydaw. Akadem. "Żak", Warszawa 1995
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.1 i 2, PWN, Warszawa 2006 - ebook
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna. pojmowanie aktywności w polu praktyki, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.
tematyczne artykuły naukowe z baz: C.E.E.O.L., BazHum, CEJCH
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: