Organizacja pracy przedszkola i szkoły 2.3.08.Z5.02-INPOPP
1. Wyzwania edukacyjne XXI wieku. Przyczyny i kierunki zmian.
2. Bilans reformy edukacji 2016 - 2020, konsekwencje zmian.
3. Cele i kierunki funkcjonowania przedszkoli i szkół w polskim systemie oświaty. Podstawowe dokumenty oświatowe. Ustawa o Systemie Oświaty, Prawo Oświatowe, Karta Nauczyciela.
4.Statut przedszkola i szkoły, regulaminy funkcjonujące w placówkach, kompetencje i zadania rady pedagogicznej, rady rodziców, samorządu uczniowskiego.
5. Programy wychowawcze, profilaktyczne i opiekuńcze w przedszkolu i szkole.
6. Kształcenie i wychowanie uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych: trudnych, dysfunkcyjnych jak też uzdolnionych i utalentowanych.
7. Współpraca z rodzicami i środowiskiem - kierunki i programy.
8. Miejsce, kompetencje i zadania instytucji wspierających pracę przedszkoli i szkół: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli, Centra Kształcenia Praktycznego, Młodzieżowe Domy Kultury itp.
9. Czynniki obiektywne i subiektywne oceny jakości przay przedszkola i szkoły.
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzanych zajęć, student posiadł podstawową wiedzę dotyczącą podstaw prawnych funkcjonowania przedszkoli i szkół( publicznych i niepublicznych) w polskim systemie edukacji z uwzględnieniem nadzoru, organizacji , celów, programów i kierunków pracy.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student umie:
- wykorzystać w praktyce podstawowe zagadnienia prawne, organizacyjne i programowe dotyczące funkcjonowania edukacji ( przedszkoli, szkół), zaprojektować własną drogę rozwoju zawodowego.
- Słuchacz ma świadomość zakresu i poziomu swojej wiedzy, rozumie zakres funkcjonowania i znaczenie określonych placówek w systemie edukacji, rozumie rolę doskonalenia zawodowego w ciągłym rozwoju zawodowym nauczyciela, potrafi stosować autorefleksję niezbędną w przyszłej pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
wykład, dyskusja, analiza dokumentów, analiza materiałów źródłowych, praca projektem edukacyjnym, prezentacje multimedialne.
Zaliczenie z oceną; obowiązkowe uczestnictwo na wszystkich zajęciach, możliwość indywidualnego zaliczenia w razie nieobecności.
Ocena końcowa zostanie sformułowana w oparciu o oceny cząstkowe: ocenę aktywności na zajęciach , ocenę z aktywności dodatkowej ( przygotowanie referatów, prezentacji itp.), ocenę przygotowania projektu.
Literatura
1. Centralny i lokalny wymiar reformowania szkoły, pod red. Zenona Jasińskiego i Franciszka Marka, Wyd. Petrus, Opole 2021.
2. Gut R., Cechy osobowe dyrektora szkoły a styl zarządzania, CODN, Warszawa 2009.
3. Jak planować rozwój placówki oświatowej. Teoria i praktyka, pod red. Danuty Elsner, Wyd. Gnome, Chorzów 2001.
4. Korodziński J., Zarządzanie rozwojem szkoły, ABC Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
5. Menedżer i kreator edukacji, pod red. Czesława Plewki i Henryka Bednarczyka, ITE, Rado 2008.
6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna, Impuls, Kraków 2013.
7. Piszko A., Szkoła w zreformowanym systemie edukacji, Wolters Kluwer, Warszawa 2017.
8. Sokolińska J., Nauczyciele. Wielki zawód, Wyd. RM, Warszawa 2023.
9. Śliwerski B., Paluch M., Uwolnić szkołę od systemu klasowo-lekcyjnego, Impuls, Kraków 2021.
10. Zmieniam siebie i swoją szkołę, pod red. Ireny Koszyk, Amat, Opole 2007.
11. Ustawy Oświatowe. Prawo w oświacie, część II, Wyd. ZNP, Kielce 2018.
12. Wczesna edukacja dziecka. Teoria i praktyka, pod red. Ewy Smak, Ewy Jędrzejowskiej, Iwony Konopnickiej, Wyd. UO, Opole 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: