Praktyka ogólnopedagogiczna 2.3.08.Z5.02-INPPRO
Praktyka ogólnopedagogiczna to przedmiot ukierunkowany na praktyczne , bezpośrednie poznanie przez studentów funkcjonowania przede wszystkim instytucji przedszkola i szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia klas I-III. Także zapoznanie się w toku bezpośredniej wizytacji ze strukturą organizacyjną instytucji oświatowo-wychowawczych i kulturalno-oświatowych, ich ofertą programową i bieżącą działalnością realizowaną na rzecz przedszkoli i szkół podstawowych. W ramach praktyk studenci wizytują: przedszkole publiczne, szkołę podstawową, instytucję wspierająca edukację w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczną, bibliotekę publiczną.
Zapoznanie z strukturą organizacyjną placówek opiekuńczo – wychowawczych – podstawowe zadania, analiza dokumentacji
Obserwacja dotycząca funkcjonowania opiekuńczo-wychowawczego poszczególnych placówek
Obserwacja i poznanie charakterystyki rozwojowej grupy wychowanków
Hospitowanie różnorodnych form realizacji działalności dydaktyczno- wychowawczej (wycieczki, wyjścia do kina, teatru, akademie, konkursy, spotkania z ciekawymi ludźmi itp.)
Samodzielne prowadzenie działań opiekuńczo wychowawczych związanych z funkcjonowaniem uczniów w klasie oraz podczas uroczystości szkolnych i klasowych takich jak: andrzejki, mikołajki, święto klasy, dni otwarte, związane z realizacją „hasła roku”, uroczystości i święta państwowe
Uczestnictwo w radach pedagogicznych, zebraniach, komisjach wychowawczych, konsultacjach, w spotkaniach zespołów przedmiotowych w zakresie analizy problematyki związanej z programem praktyki.
cele przedmiotowe: wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych; poznanie zadań, metod, form pracy oraz procedur organizacyjnych; zdobycie umiejętności obserwacji, konstruktywnej analizy i interpretacji zjawisk i sytuacji wychowawczych.
W 1 – student zna teoretyczne założenia funkcjonowania placówek opiekuńczych i wychowawczych
W 2 – zna metody, formy, zadania, procedury organizacyjne dotyczące planowania pracy i systemu kontroli
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem
U 1 –posiada umiejętności samodzielnego planowania i realizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w klasach I-III szkoły podstawowej
U 2 – posiada umiejętności dotyczące obserwowania i analizowania zajęć pod kątem osiąganych efektów, stosowanych metod, form i sposobów oceny
U 3 – potrafi zaplanować sytuacje edukacyjne stosując różne strategie pracy z uczniem
U 4 - posiada kompetencje organizacyjne i interpersonalne dotyczące pracy zawodowej nauczyciela
K 2 –potrafi budować pozytywny klimat klasy, dotyczący integracji zespołu
K 3 – dostrzega różne potrzeby społeczne i edukacyjne uczniów, posiada kompetencje dotyczące negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów.
W cyklu 2023/24-L:
Praktyka ogólnopedagogiczna to przedmiot ukierunkowany na praktyczne , bezpośrednie poznanie przez studentów funkcjonowania przede wszystkim instytucji przedszkola i szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia klas I-III. Także zapoznanie się w toku bezpośredniej wizytacji ze strukturą organizacyjną instytucji oświatowo-wychowawczych i kulturalno-oświatowych, ich ofertą programową i bieżącą działalnością realizowaną na rzecz przedszkoli i szkół podstawowych. W ramach praktyk studenci wizytują: przedszkole publiczne, szkołę podstawową, instytucję wspierająca edukację w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczną, bibliotekę publiczną. cele przedmiotowe: wieloaspektowe poznanie sposobu funkcjonowania placówek edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych; poznanie zadań, metod, form pracy oraz procedur organizacyjnych; zdobycie umiejętności obserwacji, konstruktywnej analizy i interpretacji zjawisk i sytuacji wychowawczych. |
Literatura uzupełniająca
W cyklu 2022/23-L: Malec A., Edukacja wczesnoszkolna a dbałość o pismo kaligraficzne uczniów [w:] Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej, red. Tadeusz Lewowicki, Władysław Puślecki, Stanisława Włoch, Kraków 2004.
Malec A., Przygotowanie studentów do realizacji zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – między teorią a praktyką, w: Koncepcje – przemiany – rozwiązania / Malinowska Joanna, Musiał Ewa (red.), Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018.
Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014
Raymond M. Nakamura, Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina, z wprowadz. Andrzeja Janowskiego ; tł. Zofia Janowska. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011
| Ogólnie: Czasopisma branżowe i metodyczne: "Dyrektor Szkoły", "Wychowanie w Przedszkolu", "Bliżej Przedszkola", "Nauczycielka Przedszkola", "Świetlica w Szkole", "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" i artykuły z czasopism zagranicznych Baza ERiC UO
B. Cyrański, E.Cyrańska, J. Piekarski,Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne (eBook), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.
J. Brągiel, S. Badora (red.), Formy opieki wychowania i wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005.
M. Chylińska, Jak prowadzić świetlicę szkolną : poradnik, Wydaw.Edukacyjne Zofii Dobkowskiej "Żak", 2005 | W cyklu 2023/24-L: Malec A., Edukacja wczesnoszkolna a dbałość o pismo kaligraficzne uczniów [w:] Transformacja w polskiej edukacji wczesnoszkolnej, red. Tadeusz Lewowicki, Władysław Puślecki, Stanisława Włoch, Kraków 2004.
Malec A., Przygotowanie studentów do realizacji zadań nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – między teorią a praktyką, w: Koncepcje – przemiany – rozwiązania / Malinowska Joanna, Musiał Ewa (red.), Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2018.
Olbrycht K., O roli przykładu, wzoru, autorytetu i mistrza w wychowaniu osobowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014
Raymond M. Nakamura, Zdrowe kierowanie klasą : motywacja, komunikacja, dyscyplina, z wprowadz. Andrzeja Janowskiego ; tł. Zofia Janowska. Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011
|
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
W cyklu 2022/23-L: Student posiada wiedzę teoretyczną w zakresie kształcenia i wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogiki ogólnej i społecznej i psychologii ogólnej. | Ogólnie: W 2 – zna metody, formy, zadania, procedury organizacyjne dotyczące planowania pracy i systemu kontroli
W 3 – posiada wiedzę dotyczącą projektowania sytuacji edukacyjnych uwzględniających różne strategie pracy z dzieckiem
U 1 –posiada umiejętności samodzielnego planowania i realizowania pracy opiekuńczo-wychowawczej w klasach I-III szkoły podstawowej
U 2 – posiada umiejętności dotyczące obserwowania i analizowania zajęć pod kątem osiąganych efektów, stosowanych metod, form i sposobów oceny
U 3 – potrafi zaplanować sytuacje edukacyjne stosując różne strategie pracy z uczniem
U 4 - posiada kompetencje organizacyjne i interpersonalne dotyczące pracy zawodowej nauczyciela
K 2 –potrafi budować pozytywny klimat klasy, dotyczący integracji zespołu
K 3 – dostrzega różne potrzeby społeczne i edukacyjne uczniów, posiada kompetencje dotyczące negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów | W cyklu 2023/24-L: Student posiada wiedzę teoretyczną w zakresie kształcenia i wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, pedagogiki ogólnej i społecznej i psychologii ogólnej. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Czasopisma branżowe i metodyczne: "Dyrektor Szkoły", "Wychowanie w Przedszkolu", "Bliżej Przedszkola", "Nauczycielka Przedszkola", "Świetlica w Szkole", "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" i artykuły z czasopism zagranicznych Baza ERiC UO
B. Cyrański, E.Cyrańska, J. Piekarski,Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne (eBook), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.
J. Brągiel, S. Badora (red.), Formy opieki wychowania i wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005.
M. Chylińska, Jak prowadzić świetlicę szkolną : poradnik, Wydaw.Edukacyjne Zofii Dobkowskiej "Żak", 2005
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach hospitujących, przygotowanie materiałów dokumentujących udział w zajęciach według wskazanych kryteriów.
Literatura
Czasopisma branżowe i metodyczne: "Dyrektor Szkoły", "Wychowanie w Przedszkolu", "Bliżej Przedszkola", "Nauczycielka Przedszkola", "Świetlica w Szkole", "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" i artykuły z czasopism zagranicznych Baza ERiC UO
Hornby G., Hall E., Hall C., ; przekł. Bartosik J., Nauczyciel wychowawca, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2005.
Muchacka B., Szkoła w świecie współczesnym, "Impuls", Kraków, 2008.
Nowak-Dziemianowicz M., Oblicza nauczyciela, oblicza szkoły, Adam Marszałek, Toruń, 2001
Simm M., Węgrzyn-Jonej E., Budowanie programu wychowawczego szkoły, „Rubikon”, Kraków, 2000.
B. Cyrański, E.Cyrańska, J. Piekarski,Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne (eBook), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014.
J. Brągiel, S. Badora (red.), Formy opieki wychowania i wsparcia, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, 2005.
M. Chylińska, Jak prowadzić świetlicę szkolną : poradnik, Wydaw.Edukacyjne Zofii Dobkowskiej "Żak", 2005
W cyklu 2023/24-L:
Czasopisma branżowe i metodyczne: "Dyrektor Szkoły", "Wychowanie w Przedszkolu", "Bliżej Przedszkola", "Nauczycielka Przedszkola", "Świetlica w Szkole", "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" i artykuły z czasopism zagranicznych Baza ERiC UO |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: