Psychologia społeczna 2.3.08.Z5.02-INPPS
Wykłady:
Cele i założenia psychologii społecznej jako nauki. Jej miejsce wśród innych dyscyplin.
Reguły wpływu społecznego: Autorytet, Reguła wzajemności, Niedostępność, Zaangażowanie i konsekwencja, Społeczny dowód słuszności, Lubienie i sympatia)
Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja. „Niebieskoocy” – doświadczenie Jane Elliott
Psychologia miłości
Zachowania prospołeczne
Ćwiczenia:
Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny
Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym
Poznanie społeczne: heurystyki wydawania sądów
Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi
Spostrzeganie społeczne: stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania atrybucji
Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie
Rozumienie siebie. Dwuczynnikowa teoria emocji
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Student zna podstawowe działy psychologii oraz metody badawcze w niej stosowane. Zna kluczowe dla psychologii teorie i doświadczenia eksperymentalne
W 2 – Student ma wiedzę psychologiczną, rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania – efektywnego organizowania i wspierania integralnego rozwoju dziecka (ucznia) oraz udzielania pomocy rodzicom (opiekunom) w wychowaniu dziecka
W 3 – Student ma wiedzę na temat klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania (kształcenia) oraz ich wartości aplikacyjnych; potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać
U 1 – Student potrafi posługiwać się terminologią psychologiczną.
U 2 – Studenta cechuje umiejętność obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, analizowania ich z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej i aksjologicznej oraz proponowanie rozwiązań problemowych.
U 3 – Student potrafi wymienić podstawowe teorie psychologiczne oraz ich twórców
K 1 – Student wyraża gotowość do wykorzystywania wiedzy psychologicznej w życiu codziennym
K 2 – Student jest w stanie nazwać i zinterpretować podstawowe zjawiska społeczne
Kryteria oceniania
Wykład kończy się egzaminem pisemnym, będzie to test wielokrotnego wyboru (jest jedna prawidłowa odpowiedź). Każda poprawna odpowiedź to 1 pkt, błędna 0 pkt. Szczegóły dotyczące punktacji z egzaminu poniżej:
punkty ocena
20-19 bdb
18-17 db +
15-16 db
13-14 dost +
11-12. dost
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia kursu jest obecność (można mieć jedną nieusprawiedliwioną obecność, pozostałe nieobecności student zalicza indywidualnie). Na ocenę końcową składa się przede wszystkim ocena z kolokwium oraz aktywność na zajęciach. Odnotowana aktywność może spowodować podniesienie oceny o pół stopnia. Szczegóły dotyczące punktacji z kolokwium poniżej:
punkty ocena
20-19 bdb
18-17 db +
15-16 db
13-14 dost +
11-12. dost
Literatura
1. Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna, Zysk i Sp-ka, Warszawa 2012.
2. Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, GWP, Gdańsk 2013.
3. Gerrig R.J., Zimbardo P., Psychologia i życie, PWN, Warszawa 2012.
4. Doliński D., Techniki wpływu społecznego, Scholar, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: