Podstawy edukacji plastycznej 2.3.08.Z5.03-INPPEP
• Teoria estetyki i jej konsekwencje dla edukacji plastycznej dziecka;
• Mechanizm procesu percepcji wizualnej jednostki;
• Możliwości przekazów wizualnych w zakresie stymulacji rozwoju intelektualnego i emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym;
• Rozwój ekspresji plastycznej dziecka; jego etapy i uwarunkowania;
• Modele i koncepcje edukacji plastycznej. Rola i miejsce sztuki, twórczości plastycznej i wychowania plastycznego w rozwoju osobowości i w systemie edukacyjnym;
• Sztuki plastyczne - klasyfikacja i charakterystyka. Sztuki wizualne tradycyjne i nowoczesne;
• Podstawowe zagadnienia i problemy plastyczne;
• Forma i kompozycja (ćwiczenia z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych);
• Rysunek jako podstawowa forma ekspresji plastycznej człowieka - linia i kreska;
• Kolor i plama barwna - ćwiczenia malarskie z wykorzystaniem różnych gam barwnych;
• Walor - ćwiczenia rysunkowe;
• Światło - ćwiczenia rysunkowe i malarskie;
• Przestrzeń: perspektywa i jej rodzaje;
• Przestrzeń: bryła. Formowanie mas plastycznych (masa solna, glina)
Literatura uzupełniająca
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Realizowany w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza W 1 – ma wiedzę, dotyczącą podstawowych zagad-
nień i problemów plastycznych, zapewniają-
cą skuteczną realizację zadań edukacyjnych
w dziedzinie plastyki oraz budzenie w tym
zakresie zainteresowań dzieci w wieku
przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym EK_W02
W 2 - ma wiedzę z zakresu koncepcji, modeli
i organizacji edukacji plastycznej w odniesie-
niu do dzieci w wieku przedszkolnym i młod-
szym wieku szkolnym; EK_W07
W 3 - posiada wiedzę na temat możliwości i ograni-
czeń dzieci w wieku przedszkolnym i młod-
szym wieku szkolnym w zakresie percepcji
przekazów wizualnych i ekspresji plastycznej; EK_W09
Umiejętności U 1 - potrafi dobierać odpowiednie dla dzieci
w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
szkolnym środki i materiały plastyczne sto-
sownie do realizowanych zadań i celów w za-
kresie edukacji plastycznej; EK_U04
U 2 - potrafi właściwie rozpoznawać i określać za-
interesowania plastyczne dzieci w wieku
przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym
oraz dostosowywać do nich sposoby pracy,
treści i techniki plastyczne; EK_U06
U 3 - potrafi rozwijać kreatywność i wyobraźnię
plastyczną dzieci w wieku przedszkolnym
i młodszym wieku szkolnym oraz ich umiejęt-
ności w rozwiązywaniu problemów plastycz-
nych; EK_U07
Kompetencje społeczne
K 1 - jest przygotowany do kształtowania właściwej
postawy dzieci wobec sztuki oraz wobec este-
tycznych walorów otoczenia; EK_K02
K 2 - rozpoznaje wzorce estetyczne specyficzne dla
środowiska lokalnego i rodzinnego dzieci
i stosownie do tego dobiera działania w obsza-
rze edukacji plastycznej; EK_K07
K 3 - jest przygotowany do wprowadzania dzieci
w wieku przedszkolnym i młodszym wieku
szkolnym w świat wartości poprzez sztukę
i działania plastyczne. EK_K08
Kryteria oceniania
Zaliczenie z ocena. Studenci powinni uczestniczyć aktywnie we wszystkich zajęciach (obecność obowiązkowa). Nieobecności należy zaliczyć indywidualnie. warunkiem uzyskania zaliczenia z przedmiotu jest zaliczenie wszystkich prac plastycznych wykonywanych w trakcie zajęć oraz prac pisemnych, zleconych przez wykładowcę. ocena końcowa zostanie ustalona w oparciu o zaangażowanie w działania plastyczne, frekwencję, udział w dyskusjach i ocenę zadań, wykonanych samodzielnie.
Literatura
1. Bagnall, B., Jak rysować i malować, Warszawa, 1992;
2. Chermet-Carroy, S., Zrozum rysunki dzieci, Łódź, 2004;
3. Drewecka, A., Dzisiaj narysuję. Rozwój plastyczny dziecka, Gdynia, 2014;
4. Jędrzejowska, E., Twórczość plastyczna dzieci w wieku przedszkolnym. Wybrane aspekty, Opole, 2014;
5. Sanmiguel, D., (red.), Perspektywa i kompozycja, Łódź, 1977;
6. Weiner, A., Boguszewska, A., Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, Lublin, 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: