Podstawy dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej 2.3.08.Z5.05-INPPDN
Charakterystyka systemu edukacji w Polsce. Dydaktyka kształcenia ogólnego – przedmiot i zadania. Dydaktyki szczegółowe. Podstawowe pojęcia dydaktyczne. Metody badań dydaktycznych. Wartości i cele kształcenia.. Taksonomie celów kształcenia. Operacjonalizacja celów kształcenia. Treści kształcenia – kryteria ich doboru, teorie. Autorskie programy kształcenia. Zastosowanie grafów i macierzy do oceny strukturyzacji treści kształcenia. Proces kształcenia - jego podstawy filozoficzne i psychologiczne.. Ogniwa procesu kształcenia. Kształcenie wielostronne. Proces samokształcenia i jego cele. Samokształcenie w systemie edukacji. Pojęcie, geneza i klasyfikacja zasad kształcenia. Charakterystyka i przegląd zasad kształcenia. Metody kształcenia i ich klasyfikacja. Funkcje metod kształcenia i kryteria ich doboru. Metody aktywizujące. Zasady i rodzaje nauczania programowanego. Dydaktyka mediów – nauczanie i uczenie się z użyciem komputera i Internetu. Funkcje mediów. Kompetencje medialne jako umiejętności kluczowe. Formy organizacyjne kształcenia i pracy uczniów. Typy lekcji i ich struktura. Rodzaje toków lekcyjnych. Zajęcia pozalekcyjne. Środki dydaktyczne: charakterystyka, funkcje, klasyfikacja. Zastosowanie programów komputerowych. Przygotowanie nauczyciela do lekcji – planowanie, organizacja pracy, konspekt zajęć. Niepowodzenia szkolne: istota i rodzaje, przyczyny, wybrane formy pomocy uczniom w nauce. Jakość kształcenia.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W 1 – Ma uporządkowaną wiedzę na temat kształcenia, jego filozoficznych, społeczno - kulturowych, historycznych i psychologicznych podstaw, a także posiada wiedzę w obszarze obejmującym współdziałanie na linii: szkoła – rodzina.
W 2 – Posiada uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu teorii nauczania i uczenia się obejmującą terminologię, teorię i metodykę ukierunkowaną na zastosowania praktyczne w sferze działalności edukacyjnej.
W 3 – Student zna podstawowe teorie, koncepcje i praktyki dotyczące nauczania i uczenia w różnorodnych uwarunkowaniach a w szczególności w pracy z dziećmi wymagającymi specjalnego podejścia.
Student:
U 1 – Potrafi analizować problemy edukacyjne i wychowawcze oraz wykorzystuje wszystkie praktyczne kompetencje niezbędne przy projektowaniu zajęć dydaktycznych.
U 2 – Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wzorów zachowań nauczyciela i ucznia oraz diagnozowania i prognozowania sytuacji edukacyjnych.
U3 – Potrafi ocenić przydatność metod kształcenia i środków dydaktycznych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności edukacyjnej i w różnych obszarach.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student
K1 - potrafi animować prace nad rozwojem intelektualnym uczestników procesu edukacyjnego oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy;
K2- potrafi inspirować do działań na rzecz efektywnego uczenia się.
K3- posiada umiejętność opracowywania i realizowania autorskich programów działań edukacyjnych w celu rozwijania potencjału intelektualnego uczących się w różnych uwarunkowaniach szkolnych.
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę
Literatura
Arends R.I.– Uczymy się nauczać, WSiP Warszawa 1998.
Bereźnicki F.– Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wyd. Impuls, Kraków 2001.
Bereźnicki F. – Podstawy dydaktyki, Wyd. IMPULS 2007
Fisher R.– Uczymy jak się uczyć, WSiP Warszawa 1999.
Gmoch R. , Krasnodębska A.(red.) – Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Uniwersytet Opolski, Opole 2005
Koszmider M.– Szkolne standardy jakości procesu kształcenia, Wyd. IMPULS 2008
Kruszewski K. (red.) – Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2004.
Kupisiewicz Cz. – Dydaktyka ogólna, Wyd. Graf Punkt, Warszawa 2000
Kwieciński Z.,, B. Śliwerski (red.) – Pedagogika 2, Wyd. Naukowe PWN Warszawa 2003.
Niemierko B.- Miedzy oceną szkolną a dydaktyką, Bliżej dydaktyki, WSiP, Warszawa, 1997.
Niemierko B.,– Pomiar wyników kształcenia, WSiP Warszawa 1999
Niemierko B.,- Diagnostyka edukacyjna, Wyd. Nauk. PWN Warszawa 2009
Okoń W. – Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wyd. „Żak”, Warszawa, 1998
Olczak Baran K.- Dydaktyka ogólna. Zeszyt do ćwiczeń dla studentów, PWSZ Wałbrzych 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: