Podstawy edukacji technicznej 2.3.08.Z5.05-INPPET
•Założenia edukacji ogólnotechnicznej w kontekście systemów oświatowych wybranych państw
•Edukacja techniczna w polskim systemie oświatowym
•Wielopłaszczyznowy charakter edukacji technicznej
•Postęp naukowo techniczny a zadania szkoły
•Rola nauczyciela w kształceniu technicznym uczniów klas I-III
•Edukacja techniczna jako czynnik wspomagający rozwój ucznia
•Stymulacja i rozwój zainteresowań technicznych ucznia
•Zadania edukacji technicznej w klasach I-III
•Nowe koncepcje kształcenia ogólnotechnicznego uczniów w młodszym wieku szkolnym
•Ogólnokształcące aspekty wczesnej edukacji technicznej uczniów klas I-III
•Wybrane zasady kreowania programów nauczania edukacji technicznej
•Stymulacja i rozwój zainteresowań technicznych uczniów w młodszym wieku szkolnym
•Kształcenie myślenia technicznego
•Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów konstrukcyjnych i technicznych
•Materiałoznawstwo: papier, drewno, włókna, tkaniny, tworzywa sztuczne, metale
• Edukacja techniczna w procesie kształcenia przedzawodowego
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
W 1 – Zna podstawowe założenia edukacji ogólnotechnicznej w kontekście systemów oświatowych polskich i wybranych krajów
W 2 – Potrafi określić rolę i znaczenie nauczyciela w kształceniu technicznym uczniów
W 3 – Zna istotę i sposoby stymulacji i rozwoju zainteresowań technicznych uczniów w młodszym wieku szkolnym
UMIEJĘTNOŚCI:
U 1 – Posiada umiejętność wielopłaszczyznowego wykorzystania edukacji technicznej w wychowaniu i kształceniu uczniów w młodszym wieku szkolnym
U 2 – Posiada umiejętności dotyczące kształcenia myślenia technicznego uczniów w młodszym wieku szkolnym
U 3 – posiada umiejętność rozwiązywania problemów konstrukcyjnych i technicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K 1 –kompetencje dotyczące kształtowania trwałych postaw społeczno-moralnych poprzez aktywne uczestnictwo w różnych formach działalności technicznej
K 2 –kompetencje dotyczące rozwijania cech osobowych, takich jak niesienie pomocy, wrażliwości, obowiązkowości, wytrwałości i sumienności
K 3 – kompetencje dotyczące samodzielności i efektywności myślenia oraz zastosowania tych umiejętności w życiu codziennym
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, praca zaliczeniowa - prezentacja z zakresu materiałoznawstwa
Literatura
•Drejer F., Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Wyd. Kolegium Karkonoskiego. Jelenia Góra 2010.
•Dziamski Z., Gogolin M.R., Perspektywa kształcenia technicznego w polskim systemie oświaty: dylematy i propozycje, Bydgoszcz 2006.
•Furmanek W., Jutro edukacji technicznej. Wyd. Uniwersytetu Rzeszowskiego. Rzeszów 2007.
•Jakowicka M., Uździcki K. (red.) Edukacja ogólnotechniczna na przełomie XX i XXI wieku, Kraków 2003.
•Kraszewski K., Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków 2001.
•Kraszewski K., Edukacja ogólnotechniczna w nauczaniu początkowym, w: Nauczyciel i uczeń w edukacji zintegrowanej w klasach I-III, re. I. Adamek, Kraków 2002.
•Magda-Adamowicz M., Olczak A., Pedagogika przedszkolna. Oblicza i poszukiwania, Toruń 2014.
•Noga H., Istota i pogranicza dydaktyki i techniki, Oficyna Wydawnicza Impuls,
Kraków 2007.
•Pindera M., Rozwijanie u dzieci zainteresowania pracą ludzi dorosłych.[W:] Andragogika jako przedmiot akademicki, Mysłowice–Zakopane 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: