Metodyka edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej 2.3.08.Z5.06-INPMEM
Podstawowe wiadomości o muzyce – terminologia muzyczna rytm, melodia tempo, harmonia, pismo muzyczne
2. Formy wychowania muzycznego –ćwiczenia praktyczne
a. Śpiew;
b. Ćwiczenia mowy
c. Ruch przy muzyce;
d. Muzykowanie;
f. Słuchanie muzyki;
g. Kształtowanie pojęć muzycznych w poszczególnych grupach wiekowych
3. Opanowanie na flecie i innych instrumentach repertuaru piosenek dziecięcych z zakresu edukacji wczesnoszkolnej
4. improwizowanie na instrumentach i układanie akompaniamentów instrumentalnych do piosenek i zajęć ruchowych.
5. Ćwiczenia emisyjne, regulacja oddechu i podparcie oddechowe
- prawidłowa wymowa
- prawidłowe umiejscowienie głosu
- właściwa interpretacja muzyczna i wokalna piosenek dziecięcych
6. Teoria muzyki z elementami kształcenia słuchu.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Znajomość zagadnień, podstawowych technik muzycznych oraz elementów wiedzy o muzyce w zakresie objętym programem przedszkola .
Powinien znać zagadnienia metodyki prowadzenia zajęć muzycznych, powinien poprawnie scharakteryzować technologiczne i metodyczne aspekty i uwarunkowania stosowania wybranych technik i metod wychowania muzycznego .
Powinien umieć dobierać i wykorzystywać odpowiedni materiał, utwory muzyczne i ćwiczenia w celu projektowania i efektywnego realizowania założonych działań dydaktycznych w obszarze edukacji muzycznej;
Powinien umieć samodzielnie rozwijać swoje kompetencje w zakresie muzyki i edukacji muzycznej dzieci.
Kryteria oceniania
analiza tekstów, dyskusja (związana z wykładem, wielokrotna, "burza mózgów", panelowa, metaplan), metoda przypadków, metoda sytuacyjna, metoda inscenizacji, metoda projektu, gry dydaktyczne, metody eksponujące
Wykład - egzamin
ćwiczenia - zaliczenie na ocenę
Literatura
. Edukacja muzyczna, Tożsamość i praktyka, Red A. Białkowski, Wyd. UMCS Lublin 2006
2. Socha J, Nasze muzykowanie, WSiP Warszawa 2005.
3. Przychodzińska M Dziecko i muzyka Nasza Księgarnia wyd II 1989
4. Przychodzinska M Muzyka i wychowanie WSiP Warszawa 1989
5. Lewandowska K Rozwój zdolności muzycznych WSiP Warszawa 1999
Podręczniki i przewodniki muzyczne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: