Metodyka edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III (B) 2.3.08.Z5.07-INPMEPB
Na wykładach podejmowane są następujące tematy:
1. Treści podstawowe, pojęcia kluczowe we wczesnej edukacji polonistycznej.
2. Język środkiem komunikacji dziecka z otoczeniem – słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie jako formy komunikowania się.
3. Teoretyczne podstawy (fizjologiczne i psychologiczne) procesu czytania i pisania.
4. Gotowość do nauki czytania i pisania, jej aspekty.
5. Metody nauki czytania (analityczno-syntetyczne, wybrane autorskie metody czytania).
6. Tok dydaktyczny zajęć wprowadzających nową literę.
7. Sposoby rozwijania sprawności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
8. Literatura w pracy z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym.
9. Podstawa programowa edukacji wczesznoszkolnej a treści edukacji polonistycznej.
Zajęcia warsztatowe skierowane są na rozwijanie kompetencji słuchaczy w zakresie następujących tematów:
1. Metody, sposoby i środki dydaktyczne stosowane w edukacji polonistycznej w szkole.
2. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na rozwijanie umiejętności czytania i gotowość do pisania dzieci w wieku
wczesnoszkolnym.
3. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) z wykorzystaniem różnych typów tekstów w pracy z dziećmi
w wieku wczesnoszkolnym.
4. Projektowanie zabaw, ćwiczeń, zajęć i środków dydaktycznych w zakresie edukacji polonistycznej dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Kierunek studiów
Literatura uzupełniająca
Nakład pracy studenta
Poziom studiów
Profil kształcenia
Rodzaj przedmiotu
Semestr, w którym realizowany jest przedmiot
Tryb prowadzenia
Wymagania
Założenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy - student:
* ma wiedzę pedagogiczną wspomagającą rozumienie procesów rozwoju językowego dziecka w wieku wczesnoszkolnym,
* posiada wiedzę dotyczącą nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej na etapie edukacji wczesnoszkolnej oraz metodyczną, którą wykorzystuje w
projektowaniu zabaw i zajęć w zakresie edukacji polonistycznej,
W zakresie umiejętności - student:
* wykorzystuje w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania edukacji polonistycznej w przedszkolu,
uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości poszczególnych dzieci.
* identyfikuje i rozbudza zainteresowania czytelnicze i literackie dzieci w wieku wczesnoszkolnym,
* rozwija kompetencje kluczowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym – umiejętność czytania i gotowość do pisania.
W zakresie kompetencji społecznych - student:
* skutecznie animuje i monitoruje realizację działań edukacyjnych w zakresie edukacji polonistycznej dzieci, z wykorzystaniem różnych
form zabawy,
* poprawnie posługuje się językiem ojczystym oraz wykazuje troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej i dzieci.
Kryteria oceniania
W semestrze VII realizowanego przedmiotu student:
* wykonuje zadanie praktyczne, polegające na zebraniu i analizie materiału językowego wśród dzieci w wieku przedszkolnym,
* opracowuje i realizuje na forum grupy przydzielony temat, z podkreśleniem aspektu praktycznego (zabaw i ćwiczeń),
* angażuje się w pracę na zajęciach, jest aktywny.
Wybrane treści przedmiotu znajdą się na egzaminie, po semestrze VII (realizowanym w kolejnym semestrze), obejmującym materiał z obu
semestrów.
Literatura
Brzezińska A., Czub T., Lutomski G., Smykowski B. (red), Dziecko w zabawie i w świecie języka, Poznań 1995.
Czelakowska D., Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków 2016.
Czytanie i pisanie. Nowy język dziecka, red. A. Brzezińska, Warszawa 1987.
Edukacja polonistyczna i literatura, red. W. Sawrycki, M. Wróblewski, Toruń 2009.
Laskowska J., Rozwój aktywności dziecka w sferze języka, Kraków 2007.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017r
Słodownik-Rycaj E., Gry i zabawy językowe. Jak pomagać dziecku w przyswajaniu języka, Warszawa 2001.
Sochacka K., Rozwój umiejętności czytania, Białystok, 2004.
Wieczór E., Proces nabywania przez dzieci kompetencji językowych i komunikacyjnych, Gdańsk 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: